Wyrok NSA z dnia 22 czerwca 2012 r., sygn. I OSK 352/12
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Jolanta Rajewska (spr.) sędzia NSA Izabella Kulig-Maciszewska sędzia del. WSA Beata Jezielska Protokolant asystent sędziego Katarzyna Myślińska po rozpoznaniu w dniu 22 czerwca 2012 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej W. T. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 3 listopada 2011 r. sygn. akt II SA/Wa 1353/11 w sprawie ze skargi W. T. na decyzję Szefa Służby Celnej z dnia [...] kwietnia 2011 r. nr [...] w przedmiocie zwolnienia ze Służby Celnej oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 3 listopada 2011 r., sygn. akt II SA/Wa 1353/11 oddalił skargę W. T. na decyzję Szefa Służby Celnej z dnia [...] kwietnia 2011 r. nr [...] w przedmiocie zwolnienia ze Służby Celnej.
Wyrok zapadł w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych sprawy.
Dyrektor Izby Celnej w B. pismem z dnia [...] lutego 2010 r. zawiadomił o wszczęciu postępowania w sprawie zwolnienia W. T., funkcjonariusza celnego ze służby w związku z upływem 12 miesięcznego okresu zawieszenia w pełnieniu obowiązków służbowych. Następnie organ ten decyzją z dnia [...] listopada 2010 r., działając na podstawie art. 105 pkt 10 oraz art. 188 ust. 2 i 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej (Dz.U. Nr 168, poz. 1323 ze zm.- dalej powoływana jako ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r.), zwolnił W. T. ze służby w Izbie Celnej w B. Urząd Celny w Z. z dniem doręczenia podjętej decyzji. W uzasadnieniu organ I instancji wskazał, że zgodnie z art. 105 pkt 10 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej dla zwolnienia funkcjonariusza celnego ze służby konieczne jest łączne spełnienie dwóch warunków. Po pierwsze funkcjonariusz taki musi znajdować się w stanie zawieszenia w pełnieniu obowiązków służbowych przez okres co najmniej 12 miesięcy oraz nie ustąpiły przesłanki tegoż zawieszenia. W niniejszej sprawie obydwie wskazane wyżej przesłanki występują. Jak wynika z akt sprawy funkcjonariusz decyzją z dnia [...] stycznia 2009 r. został zawieszony w pełnieniu obowiązków służbowych na okres od dnia 14 stycznia 2009 r. do dnia [...] kwietnia 2009 r. Podstawą zawieszenia w pełnieniu obowiązków służbowych było wszczęcie postępowania karnego o przestępstwo popełnione umyślnie, ścigane z oskarżenia publicznego. Następnie decyzją z dnia [...] kwietnia 2009 r. okres zawieszenia przedłużono do czasu zakończenia postępowania karnego. Skoro dwunastomiesięczny okres zawieszenia funkcjonariusza w pełnieniu obowiązków służbowych upłynął, a prowadzone przeciwko niemu postępowanie karne nie zostało zakończone, to nie ulega wątpliwości, że dyspozycja przepisu art. 105 pkt 10 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. została wypełniona. Organ podkreślił ponadto, że. prawidłowa i terminowa realizacja licznych zadań nałożonych przez Unię Europejską na administrację celną, a tym samym na Izbę Celną w B. oraz podległe jej jednostki organizacyjne, wymaga jak najefektywniejszego zagospodarowania przydzielonych etatów. Dlatego też zwolnienie wymienionego funkcjonariusza ze służby pozwoli właściwie wykorzystać zajmowany przez niego etat oraz zapewni sprawniejszą organizację pracy i zwolni pozostałych celników z dodatkowych obowiązków, które zobowiązani są wykonywać w zastępstwie w zastępstwie zawieszonego funkcjonariusza.