Wyrok NSA z dnia 22 czerwca 2012 r., sygn. I OSK 390/12
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Jolanta Rajewska (spr.) sędzia NSA Izabella Kulig-Maciszewska sędzia del. WSA Beata Jezielska Protokolant asystent sędziego Katarzyna Myślińska po rozpoznaniu w dniu 22 czerwca 2012 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej M. K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 24 listopada 2011 r. sygn. akt II SA/Wa 1799/11 w sprawie ze skargi M. K. na decyzję Szefa Służby Celnej z dnia [...] czerwca 2011 r. nr [...] w przedmiocie zwolnienia ze służby oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 24 listopada 2011 r., sygn. akt II SA/Wa 1799/11 oddalił skargę M. K. na decyzję Szefa Służby Celnej z dnia [...] czerwca 2011 r. nr [...] w przedmiocie zwolnienia ze służby.
Wyrok zapadł w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych sprawy.
Dyrektor Izby Celnej w B. decyzją z dnia [...] stycznia 2011 r., wydaną na podstawie art. 105 pkt 10 oraz art. 188 ust. 2 i 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej (Dz.U. Nr 168, poz. 1323 ze zm.- dalej powoływana jako ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r.), orzekł o zwolnieniu M. K. ze służby w Izbie Celnej w B. z dniem doręczenia podjętej decyzji. W uzasadnieniu organ wskazał, że art. 105 pkt 10 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. wskazuje, iż dla zwolnienia funkcjonariusza celnego ze służby konieczne jest łączne spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze funkcjonariusz taki musi znajdować się w stanie zawieszenia w pełnieniu obowiązków służbowych przez okres co najmniej 12 miesięcy, a po drugie nie ustąpiły przesłanki tegoż zawieszenia. W razie wystąpienia obydwu wskazanych wyżej przesłanek dyrektor izby celnej jest uprawniony do zwolnienia funkcjonariusza celnego ze służby. W niniejszej sprawie obydwie wskazane wyżej przesłanki występują. Jak wynika z akt sprawy funkcjonariusz decyzją z dnia [...] stycznia 2009 r. został zawieszony w pełnieniu obowiązków służbowych na okres od dnia [...] stycznia 2009 r. do dnia [...] kwietnia 2009 r. Podstawą zawieszenia w pełnieniu obowiązków służbowych było wszczęcie postępowania karnego o przestępstwo popełnione umyślnie, ścigane z oskarżenia publicznego. Następnie decyzją z dnia [...] kwietnia 2009 r. okres zawieszenia przedłużono do czasu zakończenia postępowania karnego. Skoro dwunastomiesięczny okres zawieszenia funkcjonariusza w pełnieniu obowiązków służbowych upłynął, a prowadzone przeciwko niemu postępowanie karne nie zostało zakończone, to dyspozycja przepisu art. 105 pkt 10 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r została wypełniona. Organ podkreślił ponadto, że prawidłowa i terminowa realizacja licznych zadań nałożonych przez Unię Europejską na administrację celną, a tym samym na Izbę Celną w B. oraz podległe jej jednostki organizacyjne, wymaga jak najefektywniejszego wykorzystania przydzielonych etatów. Dlatego też zwolnienie wymienionego funkcjonariusza ze służby pozwoli właściwie wykorzystać zajmowany etat, zapewni sprawniejszą organizację pracy i zwolni z dodatkowych obowiązków funkcjonariuszy, którzy w zastępstwie wykonują nałożone na nich obowiązki.