Wyrok NSA z dnia 21 września 2012 r., sygn. I GSK 40/12
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Czesława Socha Sędzia NSA Maria Myślińska Sędzia del. WSA Wojciech Kręcisz (spr.) Protokolant Kacper Tybuszewski po rozpoznaniu w dniu 21 września 2012 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej P. J. P., W. P. Spółki jawnej w B. B. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w G. z dnia 20 lipca 2011 r. sygn. akt III SA/Gl 451/11 w sprawie ze skargi P. J. P., W. P. Spółki jawnej w B. B. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w K. z dnia [...] stycznia 2011 r. nr [...] w przedmiocie zwrotu podatku akcyzowego 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od PARTNER Jarosław Pączyński, Władysław Puczka Spółki jawnej w Bielsku Białej na rzecz Dyrektora Izby Celnej w Katowicach kwotę 200 (słownie: dwieście) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 20 lipca 2011 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w G. oddalił skargę P. J.P., W.P. Spółka jawna w B.-B. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w K. z dnia [...] stycznia 2011 r. w przedmiocie odmowy zwrotu podatku akcyzowego.
Sąd I instancji orzekał w następującym stanie faktycznym sprawy:
W dniu 11 maja 2010 r. do Naczelnika Urzędu Celnego w B.- B. wpłynął wniosek skarżącej spółki o zwrot akcyzy z tytułu dostawy wewnątrzwspólnotowej ośmiu samochodów osobowych do Niemiec, niezarejestrowanych wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, od których akcyza została zapłacona na terytorium kraju.
Decyzją z [...] sierpnia 2010 r. Naczelnik Urzędu Celnego w B.-B. odmówił zwrotu akcyzy z tytułu dostawy wewnątrzwspólnotowej samochodów osobowych. Powodem odmowy był fakt, że spółka P. nie spełnia wymogów do uzyskania zwrotu akcyzy, ponieważ w chwili wywozu samochodów za granicę nie dysponowała już prawem rozporządzania nimi jak właściciel, co oznacza, że nie dokonywała dostawy wewnątrzwspólnotowej (przemieszczenia samochodów osobowych z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego). Z przedstawionych przez stronę dokumentów wynika bowiem, że to niemiecki kontrahent nabył na terenie Polski prawo dysponowania samochodami jak właściciel, co nastąpiło z chwilą odbioru samochodów w salonie sprzedaży i to w jego imieniu firma przewozowa dokonała dostawy wewnątrzwspólnotowej.