Wyrok NSA z dnia 21 lutego 2018 r., sygn. I GSK 201/16
Podatek akcyzowy
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Henryk Wach (spr.) Sędzia NSA Janusz Zajda Sędzia del. NSA Anna Apollo Protokolant starszy asystent sędziego Monika Tutak-Rutkowska po rozpoznaniu w dniu 21 lutego 2018 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej A. Spółki z o.o. w K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 16 listopada 2015 r. sygn. akt V SA/Wa 3274/15 w sprawie ze skargi A. Spółki z o.o. w K. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Warszawie z dnia [...] czerwca 2015 r. nr [...] w przedmiocie odmowy zwrotu podatku akcyzowego oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 16 listopada 2015 r., sygn. akt V SA/Wa 3274/15 oddalił skargę A. Sp. z o.o. w K. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Warszawie z dnia [...] czerwca 2015 r. nr [...] w przedmiocie odmowy zwrotu podatku akcyzowego.
Sąd orzekał w następującym stanie sprawy.
Wnioskiem z [...] grudnia 2014 r. skarżąca Spółka zwróciła się do Naczelnika Urzędu Celnego I w Warszawie o zwrot podatku akcyzowego w wysokości 14.400 zł z tytułu dostaw wewnątrzwspólnotowych 9 samochodów osobowych.
W toku przeprowadzonego postępowania podatkowego organ ustalił dane dotyczące rejestracji spornych samochodów zawarte w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców - CEPIK, jak również, że podmiot zobowiązany w odniesieniu do przedmiotowych pojazdów złożył deklaracje AKC-U i zapłacił podatek akcyzowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodów wyszczególnionych we wniosku.
Decyzją z [...] kwietnia 2015 r. organ I instancji odmówił zwrotu podatku akcyzowego w wysokości 14.400 zł z tytułu dostawy wewnątrzwspólnotowej. W uzasadnieniu odmownej decyzji wskazał, iż 9 samochodów osobowych objętych wnioskiem zostało zarejestrowanych. Ponadto zauważył, że Spółka nie wykazała, aby to ona dokonała dostawy samochodów osobowych lub była zleceniodawcą transportu na terytorium Unii Europejskiej. Brak było bowiem w dokumencie CMR wypełnionego pola nr 24 tj. podpis, stempel odbiorcy oraz data otrzymania przesyłki. W momencie rozpoczęcia procedury przemieszczenia z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego pojazdy były już własnością nabywcy, o czym świadczą daty wystawionych faktur dokumentujących sprzedaż samochodów. Powyższe w ocenie organu uniemożliwiało zwrot akcyzy.