Orzeczenie
Wyrok NSA z dnia 16 listopada 2011 r., sygn. I OSK 1237/11
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Izabella Kulig - Maciszewska, Sędzia NSA Barbara Adamiak, Sędzia del. WSA Iwona Kosińska (spr.), Protokolant starszy sekretarz sądowy Kamil Wertyński, po rozpoznaniu w dniu 16 listopada 2011 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Starosty Zielonogórskiego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 21 kwietnia 2011 r. sygn. akt II SA/Go 12/11 w sprawie ze skargi J. G. na czynność Starosty Zielonogórskiego z dnia [...] lutego 2007 r. nr [...] w przedmiocie odmowy zwrotu części opłat za wydanie kart pojazdu oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim wyrokiem z dnia 21 kwietnia 2011 r. sygn. akt II SA/Go 12/11, po rozpatrzeniu skargi J. G. na czynność Starosty Zielonogórskiego z dnia [...] lutego 2007 r. nr [...] w przedmiocie odmowy zwrotu części opłat za wydanie kart pojazdu stwierdził bezskuteczność zaskarżonej czynności, uznał obowiązek Starosty dokonania zwrotu J. G. części opłat w wysokości po 425 zł za każdą z wymienionych w tym orzeczeniu 352 kart pojazdów oraz zasądził od Starosty na rzecz J. G. kwotę 457 zł tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
W uzasadnieniu wyroku Wojewódzki Sąd Administracyjny przedstawił następujący stan faktyczny sprawy:
J. G. wróciła się do Starosty z wezwaniem zwrotu części opłat, w wysokości po 425 zł, za wydanie każdej z 352 kart pojazdów zarejestrowanych w okresie od lipca 2003 r. do maja 2006 r. Organ odmówił dokonania na rzecz wnioskodawczyni zwrotu żądanej nadpłaty. Jednocześnie wyjaśnił, że pojazdy zostały zarejestrowane między czerwcem 2004 r. a kwietniem 2006 r. i wskazał, że przedmiotowe opłaty pobrane zostały w oparciu o przepis § 1 ust. 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 28 lipca 2003 r. w sprawie wysokości opłat za kartę pojazdu, ustalający ją w wysokości 500 zł. Dodatkowo uzasadniając swoje stanowisko organ wskazał, że Trybunał Konstytucyjny w wyroku z dnia 17 stycznia 2006 r. (U 6/04, OTK-A 2006/1/3) odroczył termin utraty mocy obowiązującej przepisu § 1 ust. 1 wymienionego rozporządzenia do dnia 1 maja 2006 r. sankcjonując w ten sposób działania organów administracyjnych podejmowane na jego podstawie. Zdaniem organu brak zatem podstaw do uznania wpłat wnioskodawczyni za nienależne bowiem przepis stanowiący podstawę ich pobrania pozostawał w obrocie prawnym do 15 kwietnia 2006 r. Ponadto organ wyjaśnił, że wydanie karty pojazdu jest czynnością materialno-techniczną. Jednocześnie pouczył J. G. o możliwości dochodzenia odszkodowania za pobranie opłat w zawyżonej wysokości na drodze postępowania cywilnego (art. 415 i n. kodeksu cywilnego).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right