Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 26 października 2011 r., sygn. II OSK 1518/10

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Paweł Miładowski /spr./ Sędzia NSA Arkadiusz Despot-Mładanowicz Sędzia del. NSA Jacek Hyla Protokolant asystent sędziego Konrad Młynkiewicz po rozpoznaniu w dniu 26 października 2011 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej S. R. i Z. R. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 18 lutego 2010 r. sygn. akt II SA/Lu 804/09 w sprawie ze skargi S. R. i Z. R. na decyzję Lubelskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Lublinie z dnia [...] października 2009 r. nr [...] w przedmiocie zatwierdzenia projektu budowlanego zamiennego 1. uchyla zaskarżony wyrok; 2. uchyla decyzję Lubelskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Lublinie z dnia [...] października 2009 r. nr [...], a także poprzedzającą ją decyzję Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Puławach z dnia [...] czerwca 2009 r. nr [...]; 3. zasądza od Lubelskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Lublinie na rzecz S. R. i Z.R. kwotę 1200 (słownie: tysiąc dwieście) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 18 lutego 2010 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie, po rozpoznaniu sprawy ze skargi S. i Z. R. decyzję Lubelskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Lublinie z dnia [...] października 2009 r., nr [...] w przedmiocie zatwierdzenia projektu budowlanego zamiennego, skargę oddalił.

Jak wynika z uzasadnienia wyroku decyzją z dnia [...] października 2009 r. Lubelski Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego w Lublinie utrzymał w mocy decyzję Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Puławach z dnia [...] czerwca 2009 r. odmawiającą S. i Z. R. zatwierdzenia projektu budowlanego zamiennego budynku mieszkalnego jednorodzinnego, usytuowanego na działce nr ewid. 648/2 w P., przy ul. [...].

W uzasadnieniu decyzji Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego wyjaśnił, że z ustaleń organu pierwszej instancji wynika, iż na działce nr 648/2 w P. znajduje się budynek mieszkalny jednorodzinny, w którego elewacji południowo-wschodniej na poziomie parteru i piętra wybudowany został taras o wymiarach 1,87 x 6,97 m, usytuowany w odległości 1,63 m od granicy z działką nr ewid. 650. Odległość ściany z oknami balkonowymi tego budynku od granicy z działką nr 650 wynosi 3,44 m. Organ pierwszej instancji ustalił również, że inwestor posiada decyzję z dnia [...] grudnia 1992 r. o pozwoleniu na budowę, która została zmieniona decyzją z dnia [...] maja 1993 r. w ten sposób, że zmieniono projekt techniczny z typowego W-0232 na indywidualny. W trakcie budowy wskazanego budynku inwestor w sposób istotny odstąpił od zatwierdzonego projektu budowlanego w części dotyczącej planu zagospodarowania działki, poprzez przesunięcie usytuowania budynku w stronę granicy z działką nr 650. W 1997 r. inwestor zawiadomił właściwy organ o zakończeniu budowy parteru wymienionego budynku. Organ nie wniósł sprzeciwu. W związku ze stwierdzonym odstąpieniem od zatwierdzonego projektu budowlanego, Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Puławach ostatecznym postanowieniem z dnia 26 listopada 2008 r. wstrzymał prowadzenie robót budowlanych oraz nałożył obowiązek przedłożenia inwentaryzacji wykonanych robót budowlanych i oceny technicznej. Przedłożona przez inwestorów inwentaryzacja potwierdziła ustalenie, że budynek wykonany został niezgodnie z zatwierdzonym planem zagospodarowania działki. Z projektu wynika, że odległość ściany z otworami okiennymi i balkonowymi od granicy z działką nr 650 wynosić powinna 4,00 m, a w rzeczywistości wynosi 3,37 m, natomiast odległość ściany od granicy z działką 648/1 powinna wynosić 3,76, a w rzeczywistości wynosi 3,95 m. W tej sytuacji organ pierwszej instancji, ostateczną decyzją z dnia [...] lutego 2009 r., nałożył na S. i Z. R. obowiązek przedłożenia w zakreślonym terminie projektu budowlanego zamiennego, uwzględniającego zmiany wynikające z dotychczas wykonanych robót budowlanych przy budowie przedmiotowego budynku, w celu doprowadzenia wykonanych robót do stanu zgodnego z prawem. Na podstawie analizy złożonego przez inwestora projektu budowlanego zamiennego organ pierwszej instancji ustalił, że narusza on przepisy techniczno-budowlane, w szczególności § 12 ust. 3 pkt 1 litera "a" dotyczący odległości ścian z otworami okiennymi lub drzwiowymi od granicy działki sąsiedniej. Ponadto organ uznał, że zastosowanie w projekcie budowlanym rozwiązania polegającego na zainstalowaniu w oknach i drzwiach balkonowych znajdujących się w ścianie usytuowanej w odległości 3,37 m od granicy działki kurtyn przeciwpożarowych wymaga ekspertyzy technicznej właściwej jednostki badawczo-rozwojowej albo rzeczoznawcy budowlanego oraz do spraw zabezpieczeń przeciwpożarowych, uzgodnionej z właściwym Komendantem Wojewódzkim Państwowej Straży Pożarnej. W związku z tym organ pierwszej instancji postanowieniem z dnia [...] maja 2009 r. wezwał inwestorów do usunięcia braków projektu budowlanego zamiennego, poprzez wykonanie ekspertyzy technicznej przez właściwą jednostkę badawczo-rozwojową albo rzeczoznawcę budowlanego oraz do spraw zabezpieczeń przeciwpożarowych, uzgodnionej z właściwym Komendantem Wojewódzkim Państwowej Straży Pożarnej. Wobec nieuzupełnienia w terminie braków organ pierwszej instancji powołaną wyżej decyzją odmówił zatwierdzenia projektu budowlanego zamiennego budynku mieszkalnego jednorodzinnego, na działce nr 648/2 w P., przy ul. [...].

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00