Wyrok NSA z dnia 10 maja 2011 r., sygn. II OSK 226/11
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Barbara Adamiak (spr.) Sędziowie Sędzia NSA Jerzy Stelmasiak Sędzia del. NSA Janusz Furmanek Protokolant Daniel Zdzieszyński po rozpoznaniu w dniu 10 maja 2011 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Powiatu w Żywcu od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 25 października 2010 r. sygn. akt IV SA/Gl 519/10 w sprawie ze skargi Beskidzkiej Okręgowej Izby Pielęgniarek i Położnych w Bielsku - Białej na uchwałę Rady Powiatu w Żywcu z dnia [...] czerwca 2008 r. nr [...] w przedmiocie zakładów opieki zdrowotnej 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od Powiatu w Żywcu na rzecz Beskidzkiej Okręgowej Izby Pielęgniarek i Położnych w Bielsku - Białej kwotę 120 (słownie: sto dwadzieścia) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego
Uzasadnienie
Uchwałą z 30 czerwca 2008 r. nr XXIII/194/08, na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 12 pkt 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.) oraz art. 39 ust. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz.U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89 ze zm.), Rada Powiatu w Żywcu zatwierdziła Statut Zespołu Zakładów Opieki Zdrowotnej w Żywcu, uchwalony uchwałą Nr 14/2008 Rady Społecznej przez tymże Zespole z 11 czerwca 2008 r. w brzmieniu stanowiącym załącznik do zaskarżonej uchwały. Jednocześnie orzekła o utracie mocy obowiązującej poprzedniej uchwały w tej materii, tj. uchwały Rady Powiatu w Żywcu Nr XXIII/231/04 z 25 października 2004 r. ze zmianami, wykonanie uchwały powierzyła Zarządowi Powiatu oraz określiła, że wchodzi ona w życie z dniem podjęcia.
Pismem z 5 grudnia 2008 r. Beskidzka Okręgowa Izba Pielęgniarek i Położnych w Bielsku-Białej wezwała Radę Powiatu w Żywcu do usunięcia naruszenia prawa tą uchwałą, zarzucając jej naruszenie art. 44a ust. 1 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej, przepisów rozporządzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 19 sierpnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad przeprowadzania konkursu na niektóre stanowiska kierownicze w publicznych zakładach opieki zdrowotnej, składu komisji konkursowej oraz ramowego regulaminu przeprowadzania konkursu (Dz.U. Nr 115, poz. 749 ze zm.), i przepisów rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 17 maja 2000 r. - poprzez pominięcie w statucie obligatoryjnych stanowisk przełożonej pielęgniarek i pielęgniarki oddziałowej, a utworzenie w ich miejsce innych stanowisk, dla których obsadzenia nie jest wymagane przeprowadzenie konkursu. Podniesiono, że zabieg ten ma na celu ominięcie procedury konkursowej w tej materii i dowolność w obsadzie stanowisk. Zarzucono także naruszenie przepisów ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o zawodach pielęgniarki i położnej (Dz.U. z 2001 r. Nr 57, poz. 602 ze zm.) oraz ustawy z dnia 19 kwietnia 1991 r. o samorządzie zawodowym pielęgniarek i położnych (Dz.U. Nr 41, poz. 178). Zarzuty odniesiono zwłaszcza do § 9 ust. 4 i § 1 ust. 5 lit. e/ Statutu. Uzasadniając swoją legitymację, Izba wskazała na przyznane jej zadania w sferze wykonywania zawodu, reprezentowania pielęgniarek i położnych, udziału w komisjach konkursowych. Jednocześnie wyrażono pogląd, wedle którego przywołane powyżej wyroki kontrolujące legalność rozstrzygnięcia nadzorczego obejmującego zakwestionowaną uchwałę nie sprzeciwiają się rozpatrzeniu niniejszego żądania, jako że sprawy, w których zapadły toczyły z udziałem innych podmiotów i de facto dotyczyły innego przedmiotu, a Sądy obu instancji nie orzekały w nich merytorycznie.