Wyrok NSA z dnia 23 września 2010 r., sygn. II OSK 1413/09
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Bożena Walentynowicz (spr.) sędzia NSA Maria Czapska-Górnikiewicz sędzia del. WSA Maciej Dybowski Protokolant Marta Romanowska po rozpoznaniu w dniu 23 września 2010 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Spółki Restrukturyzacji Kopalń S.A. w B. oddział w S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 7 maja 2009 r. sygn. akt II SA/Gl 643/08 w sprawie ze skargi Spółki Restrukturyzacji Kopalń S.A. w B. oddział w S. na decyzję Ś. Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w K. z [...] kwietnia 2008 r. nr [...] w przedmiocie robót budowlanych oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach wyrokiem z dnia 7 maja 2009 r., sygn. akt II SA/Gl 643/08, oddalił skargę Spółki R. Kopalń S.A. w B. na decyzję Śląskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w K. z dnia [...] kwietnia 2008 r., nr [...] w przedmiocie robót budowlanych.
W uzasadnieniu rozstrzygnięcia Sąd I instancji wskazał, że Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w S. w wyniku ponownego rozpatrzenia sprawy decyzją z dnia [...] marca 2008 r. nr [...] nakazał Spółce R. Kopalń S.A. w K. wykonanie, w terminie do dnia 30 czerwca 2008 r., remontu siedzisk i podestów na widowni stadionu sportowego położonego przy ul. B. w S. oraz wyłączenie z użytkowania widowni tego stadionu do czasu usunięcia tych nieprawidłowości. Przedmiotowa decyzja wydana została w oparciu o art. 104 k.p.a. oraz art. 66 ust. 1 pkt 1 i 2 i ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 ze zm.) dalej Prawo budowlane. Uzasadniając to orzeczenie organ podał, że w oparciu o wyniki kontroli użytkowania przedmiotowego stadionu sportowego nakazał właścicielowi tego obiektu usunięcie nieprawidłowości poprzez wykonanie remontu siedzisk i podestów na widowni. W toku rozprawy administracyjnej władze KS "G." zadeklarowały wykonanie robót remontowych informując, że nie posiadają środków na zakup niezbędnych materiałów. Organ I instancji uznał, że nakaz zawarty w decyzji należy skierować do właściciela stadionu, a nie do Klubu będącego zarządcą tego obiektu. Zdaniem Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w S. KS "G." wykazał zrozumienie dla problemu bezpieczeństwa wykonując część robót we własnym zakresie, natomiast właściciel stadionu nie podjął nawet próby rozwiązania problemu. Organ stwierdził, że badanie wzajemnych zobowiązań wynikających z umów cywilnoprawnych między zarządcą a właścicielem obiektu nie należy do właściwości organu nadzoru budowlanego.