Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok NSA z dnia 16 listopada 2010 r., sygn. II OSK 1092/09

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Barbara Adamiak (spr.) Sędziowie Sędzia NSA Maria Czapska - Górnikiewicz Sędzia del. NSA Teresa Kobylecka Protokolant asystent sędziego Kamil Strzępek po rozpoznaniu w dniu 16 listopada 2010 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej H. T. Sp. J. S. W. & A. W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 11 lutego 2009 r. sygn. akt II SA/Lu 738/08 w sprawie ze skargi M. Ś., R. D. i A. D. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Lublinie z dnia [...] września 2008 r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności decyzji dotyczącej ustalenia warunków zabudowy oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Lublinie decyzją z [...] września 2008 r. nr [...] uchyliło decyzję tego Kolegium z [...] listopada 2007 r. stwierdzającą nieważność decyzji Wójta Gminy Konopnica z 12 czerwca 2007 r., ustalającej na wniosek "H. T. Sp. J. - S. W. ( A. W." warunki zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie hali magazynowo - przeładunkowej na działce ewidencyjnej nr [...] w U., gm. K. i odmówiło stwierdzenia nieważności decyzji Wójta Gminy Konopnica z [...] czerwca 2007 r. W uzasadnieniu decyzji organ przytoczył przepisy art. 59 ust. 1, art. 60 ust. 1 i art. 61 ust. 1 ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym i rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie sposobu ustalania wymagań dotyczących nowej zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz przepisy art. 7 ust. 1, ust. 2 pkt 1, 3 i 4 ustawy z 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych. Organ wskazał, że zgodnie z przepisami ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, w przypadku braku planu miejscowego zmiana zagospodarowania terenu polegająca na budowie obiektu budowlanego wymaga ustalenia w drodze decyzji warunków zabudowy z tym, że wydanie decyzji jest możliwe tylko w razie łącznego spełnienia przesłanek określonych w ustawie. Natomiast przepisy ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych przewidują, że przeznaczenie gruntów rolnych na cele nierolnicze wymaga zgody wskazanych w ustawie organów, jeżeli zwarty obszar tych gruntów przekracza określone wielkości. Wówczas przeznaczenia tych gruntów na cele nierolnicze dokonuje się w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Kolegium podniosło, że działka nr [...] jest wprawdzie działką rolną klasy II, ale ponieważ jej powierzchnia wynosi 0,33 ha, nie wymaga ona zgody na zmianę przeznaczenia gruntów rolnych na cele nierolnicze. Spełnione są zatem warunki określone w art. 61 ust. 1 pkt 4 i 5 ustawy, a także pozostałe wymogi wskazane punktach 1-3 tego przepisu. Ponadto Kolegium wyraziło pogląd, że nie można do terenu inwestycji zaliczać całej działki nr [...], przeznaczonej pod drogę dojazdową do działki nr [...], lecz tylko jej część o powierzchni [...] m2. Kolegium uznało bowiem, że droga dojazdowa powinna mieć 140 m długości i 8 m szerokości, a więc łączna powierzchnia działek przeznaczonych pod inwestycję objętą wnioskiem o ustalenie warunków zabudowy wynosić będzie [...] ha. W konsekwencji Kolegium nie stwierdziło naruszenia przepisów ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00