Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok WSA w Lublinie z dnia 11 lutego 2009 r., sygn. II SA/Lu 738/08

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Witold Falczyński, Sędziowie Sędzia NSA Grażyna Pawlos-Janusz, Sędzia WSA Ewa Ibrom (sprawozdawca),, Protokolant Referent Julia Polak, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 28 stycznia 2009 r. sprawy ze skargi M. Ś., R. D. i A. D. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...]. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności decyzji dotyczącej ustalenia warunków zabudowy I. uchyla zaskarżoną decyzję, II. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego na rzecz skarżących kwotę 600 (sześćset) zł tytułem kosztów postępowania.

Uzasadnienie

II SA/Lu 738/08

U Z A S A D N I E N I E

Zaskarżoną decyzją z dnia 12 września 2008 r. Samorządowe Kolegium Odwoławcze uchyliło decyzję tego Kolegium z dnia 6 listopada 2007 r., stwierdzającą nieważność decyzji Wójta Gminy z dnia 12 czerwca 2007 r., ustalającej na wniosek "H. - S. W. i A. W." warunki zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie hali magazynowo - przeładunkowej na działce ewidencyjnej nr 346/1 w U., gm. K. i odmówiło stwierdzenia nieważności decyzji Wójta Gminy z dnia 12 czerwca 2007 r.

W uzasadnieniu decyzji organ odwoławczy przytoczył przepisy art. 59 ust. 1, 60 ust. 1 i 61 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym i rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie sposobu ustalania wymagań dotyczących nowej zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz przepisy art. 7 ust. 1, ust. 2 pkt 1, 3 i 4 ustawy z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych. Organ wskazał, że zgodnie z przepisami ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, w przypadku braku planu miejscowego zmiana zagospodarowania terenu polegająca na budowie obiektu budowlanego wymaga ustalenia w drodze decyzji warunków zabudowy, z tym, że wydanie decyzji jest możliwe tylko w razie łącznego spełnienia przesłanek określonych w ustawie. Natomiast przepisy ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych przewidują, że przeznaczenie gruntów rolnych na cele nierolnicze wymaga zgody wskazanych w ustawie organów, jeżeli zwarty obszar tych gruntów przekracza określone wielkości. Wówczas przeznaczenia tych gruntów na cele nierolnicze dokonuje się w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Kolegium podniosło następnie, że działka nr 346/1 jest wprawdzie działką rolną klasy II, ale ponieważ jej powierzchnia wynosi 0,33 ha, nie wymaga ona zgody na zmianę przeznaczenia gruntów rolnych na cele nierolnicze. Spełnione są zatem warunki określone w art. 61 ust. 1 pkt 4 i 5 ustawy, a także pozostałe wymogi wskazane punktach 1 - 3 tego przepisu. Ponadto Kolegium wyraziło pogląd, że nie można do terenu inwestycji zaliczać całej działki nr 219/3, przeznaczonej pod drogę dojazdową do działki nr 346/1, lecz tylko jej część o powierzchni 1120 m2. Kolegium uznało bowiem, że droga dojazdowa powinna mieć 140 m długości i 8 m szerokości, a więc łączna powierzchnia działek przeznaczonych pod inwestycję objętą wnioskiem o ustalenie warunków zabudowy wynosić będzie 0, 4395 ha. W konsekwencji Kolegium nie stwierdziło naruszenia przepisów ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00