Wyrok NSA z dnia 1 kwietnia 2010 r., sygn. I OSK 1/09
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Maria Wiśniewska Sędziowie: sędzia NSA Anna Lech (spr.) sędzia del. WSA Stanisław Marek Pietras Protokolant Iwona Ścieszka po rozpoznaniu w dniu 1 kwietnia 2010 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Gminy C. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 19 września 2008 r. sygn. akt II SA/Gl 726/08 w sprawie ze skargi Gminy C. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Ś. z dnia (...) 2008 r. nr (...) w przedmiocie zasad wydzierżawiania lub najmu nieruchomości gruntowych oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 19 września 2008 r., sygn. akt II SA/Gl 726/08, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach oddalił skargę Gminy C. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Ś. z dnia (...) maja 2008 r. nr (...) w przedmiocie zasad wydzierżawiania lub najmu nieruchomości gruntowych.
W uzasadnieniu powyższego wyroku Sąd wskazał na następujący stan faktyczny i prawny sprawy: Rada Miejska w C. uchwałą Nr (...) z dnia (...) kwietnia 2008 r., na podstawie art. 18 ust. 1 i 2 pkt 9 lit. a, art.40 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) oraz art. 37 ust. 4 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami ( Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 ze zm.), określiła zasady wydzierżawiania lub najmu nieruchomości gruntowych na okres dłuższy niż 3 lata. Odpis powyższej uchwały doręczono Wojewodzie Ś. w dniu 14 kwietnia 2008 r.
Wojewoda Ś. rozstrzygnięciem nadzorczym, z dnia (...) maja 2008 r. na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, stwierdził nieważność powyższej uchwały jako niezgodnej z art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. a tej ustawy w związku z art. 37 ustawy o gospodarce nieruchomościami.
Organ wskazał, że w świetle art. 37 ust. 4 zdanie 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami, wyrażenie przez radę gminy zgody w drodze uchwały na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu przy zawieraniu umów użytkowania, najmu lub dzierżawy na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata lub na czas nieoznaczony oraz przy przedłużaniu takich umów, może dotyczyć jedynie konkretnych przypadków i to wymienionych w ust. 3 tego przepisu, jako że ust. 2 wymienia przypadki zwolnienia z mocy ustawy. Stąd też za niedopuszczalne i sprzeczne z prawem organ nadzoru uznał wprowadzenie przez Radę Gminy przepisami § 5 i 6 uchwały, powtórzeń ustawy, rozszerzenie katalogu przypadków zwolnień od przetargowego trybu zawierania takich umów oraz wyrażenie zgody w sposób generalny. Natomiast regulacja § 7 przedmiotowej uchwały - zawierającego zasady oddawania nieruchomości w użyczenie - narusza, zdaniem Wojewody Ś., kompetencje Burmistrza, bowiem organ nadzoru uznał, iż w tym wypadku organ wykonawczy z mocy art. 25 w związku z art. 23 ustawy o gospodarce nieruchomościami, oddając nieruchomości w użyczenie działa samodzielnie i w tym przypadku nie potrzebuje żadnego dodatkowego umocowania gminy.