Wyrok NSA z dnia 24 marca 2010 r., sygn. II OSK 60/10
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Barbara Adamiak /spr./ Sędzia del. WSA Arkadiusz Despot - Mładanowicz Sędzia NSA Wiesław Kisiel Protokolant Kamil Strzępek po rozpoznaniu w dniu 24 marca 2010 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Wojewody Dolnośląskiego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 15 października 2009 r. sygn. akt III SA/Wr 368/09 w sprawie ze skargi Gminy Lubań na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Dolnośląskiego z dnia [...] kwietnia 2009 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały Rady Gminy Lubań z dnia 20 marca 2009 r. nr XXIII/221/2009 w sprawie przystąpienia Gminy Lubań do Południowo - Zachodniego Forum Samorządu Terytorialnego "POGRANICZE" oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia [...] kwietnia 2009 r. Wojewoda Dolnośląski stwierdził nieważność uchwały z dnia 20 marca 2009 r. Nr XXI 11/221/2009, w której Rada Gminy Lubań wyraziła zgodę na przystąpienie Gminy Lubań do Południowo- Zachodniego Forum Samorządu Terytorialnego "Pogranicze", jako członka wspierającego, z powodu istotnego naruszenia art. 7 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483 ze zm.) i art. 30 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104 ze zm.). W uzasadnieniu wskazał, że według § 10 ust. 2 statutu stowarzyszenia, stanowiącym załącznik nr 1 do uchwały: "Stowarzyszenie może tworzyć spółki i fundacje oraz przystępować do już istniejących i korzystać z osiąganych dochodów z przeznaczeniem na działalność statutową". Jak argumentował Wojewoda, gmina, której działalność podlega nadzorowi prawnemu wojewody, będąc członkiem stowarzyszenia, wnosić będzie własne środki finansowe, które stanowią środki publiczne, zaś wydatkowanie owych środków podlega szczególnemu reżimowi gospodarowania. Wojewoda przywołał także § 10 ust. 1 statutu Stowarzyszenia, który stanowi, iż fundusze stowarzyszenia tworzy się m.in. ze składek członkowskich, z opłat pobieranych od członków stowarzyszenia za jego czynności dokonywane w interesie i na zlecenie danego członka stowarzyszenia, a stanowiących zwrot wyłożonych kosztów oraz z dotacji. Tym samym Gmina Lubań będzie wnosiła do stowarzyszenia środki publiczne, które mogą zostać wykorzystane do tworzenia lub przystępowania do fundacji. Tymczasem, gmina, jak dalej wywodził organ nadzoru, podlega przepisom ustawy o finansach publicznych podmiotowo art. 4 ust. 1 pkt 2 i przedmiotowo art. 5 ust. 1 pkt 1. Wszelkie środki jednostki samorządu terytorialnego są środkami publicznymi i zgodnie z art. 35 tej ustawy muszą być wydatkowane zgodnie z podstawami prawnymi wynikającymi z przepisów prawa, tzn. wydatki publiczne mogą być ponoszone na cele i w wysokości ustalonych w ustawie budżetowej, uchwale budżetowej jednostki samorządu terytorialnego i w planie finansowym jednostki sektora finansów publicznych oraz, że jednostki sektora finansów publicznych dokonują wydatków zgodnie z przepisami dotyczącymi poszczególnych rodzajów wydatków. W szczególności zaś z art. 30 ustawy o finansach publicznych wynika zakaz tworzenia ze środków publicznych fundacji, co oznacza niedopuszczalność tworzenia fundacji przez Skarb Państwa, jednostki samorządu terytorialnego oraz inne jednostki sektora finansów publicznych.