Wyrok NSA z dnia 3 grudnia 2010 r., sygn. II FSK 1105/09
Ewidencja gruntów i budynków może być podstawą do wymiaru i poboru podatków jedynie wtedy, gdy klasyfikuje kategorię gruntów wskazanych w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Włodzimierz Kubiak, Sędziowie: NSA Bogusław Dauter, WSA del. Maciej Kurasz (sprawozdawca), , Protokolant Agata Han, po rozpoznaniu w dniu 3 grudnia 2010 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Samorządowego Kolegium Odwoławczego w S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 22 kwietnia 2009 r. sygn. akt I SA/Sz 52/09 w sprawie ze skargi H. S.A. z siedzibą w S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w S. z dnia 14 listopada 2008 r. nr [...] w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2006 r. 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w S. na rzecz H. S.A. z siedzibą w S. kwotę 900 (słownie: dziewięćset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego
Uzasadnienie
1. Wyrokiem z dnia 22 kwietnia 2009 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie uchylił decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w S. z dnia 14 listopada 2008 r. w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2006 r. i poprzedzającą ją decyzję Prezydenta Miasta S. z dnia 30 czerwca 2008 r., stwierdził, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu oraz zasądził od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w S. na rzecz H. SA z siedzibą w S. (dalej: "Strona" lub "Spółka") kwotę 3.017 złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
2. Rozstrzygnięcie to zapadło w następującym, przyjętym przez Sąd pierwszej instancji stanie faktycznym. Prezydent Miasta S. decyzją z dnia 30 czerwca 2008 r., ustalił Stronie wysokość zobowiązania podatkowego z tytułu podatku od nieruchomości za 2006 r. w kwocie 1.013.000 zł oraz odmówił stwierdzenia nadpłaty w podatku od nieruchomości za ten okres. W uzasadnieniu swojego rozstrzygnięcia organ podatkowy pierwszej instancji przedstawił stan faktyczny sprawy, z którego wynikało, iż w deklaracji na podatek od nieruchomości na 2006 r. Skarżąca zadeklarowała grunty związane z działalnością gospodarczą o pow. 506.396,00 m2, grunty pozostałe o pow. 1.466,00 m2, budynki mieszkalne o pow. 471,10 m2, budynki związane z działalnością gospodarczą o pow. 24.752,30 m2, budynki pozostałe (stan techniczny) 358,00 m2, budowle związane z działalnością gospodarczą o wartości 11.506.114 zł. Następnie Spółka złożyła trzy korekty deklaracji: 27 kwietnia 2006 r. (z uwagi na fizyczną likwidację środków trwałych w postaci budynków i budowli), 30 maja 2006 r., z powodu przekazania nieruchomości w trybie art. 66 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.; dalej: "ustawa Ord. pod.") na rzecz Gminy Miasta S.), 31 lipca 2006 r. (w związku z fizyczną likwidacją środka trwałego - budynku). Po dokonanych korektach, podatek od nieruchomości za 2006 r. wyniósł 1.013.000 zł.