Wyrok NSA z dnia 29 stycznia 2016 r., sygn. II FSK 2567/13
Nie jest tak, że właściciel zabytku zobowiązany jest tylko do wykonywania zaleceń Konserwatora Zabytków, gdyż zobowiązany on jest wywiązywać się z wszystkich obowiązków nałożonych nań przepisami prawa.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Tomasz Zborzyński, Sędzia NSA Aleksandra Wrzesińska-Nowacka, Sędzia del. WSA Jolanta Sokołowska (sprawozdawca), Protokolant Katarzyna Łysiak, po rozpoznaniu w dniu 29 stycznia 2016 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łodzi od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 25 kwietnia 2013 r., sygn. akt I SA/Łd 1477/12 w sprawie ze skargi R. B. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łodzi z dnia 22 października 2012 r., nr [...] w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2012 r. 1) uchyla zaskarżony wyrok w całości i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Łodzi, 2) zasądza od R. B. na rzecz Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łodzi kwotę 2.208 (słownie: dwa tysiące dwieście osiem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 25 kwietnia 2013 r., I SA/Łd 1477/12, po rozpoznaniu skargi R. B. (dalej zwany "skarżącym") na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łodzi (dalej zwane "Kolegium") z dnia 22 października 2012 r. w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2012 r., Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi uchylił zaskarżoną decyzję.
W uzasadnieniu wyroku Sąd wskazał, co następuje.
Decyzją z dnia 6 lipca 2012 r. Prezydent Miasta L. ustalił R. B. wysokość zobowiązania podatkowego z tytułu podatku od nieruchomości za rok 2012 od nieruchomości położonej w Łodzi w kwocie 27.173 zł. ,
W odwołaniu od powyższej decyzji skarżący podniósł, iż posiadany przez niego obiekt został w całości wpisany do rejestru zabytków decyzją Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w L. z dnia 29 stycznia 2010 r. Stwierdził, że w świetle art. 7 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 95, poz. 613 ze zm., dalej zwanej "u.p.o.l.") jest on zwolniony z podatku od nieruchomości. Zakwestionował stanowisko Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków dotyczące oceny utrzymania i konserwacji przedmiotowego zabytku w sposób zgodny z przepisami ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz.U. Nr 162, poz. 1568 ze zm.).