Wyrok NSA z dnia 15 października 2010 r., sygn. I FSK 1760/09
Wypłacana nabywcy przez dostawcę premia pieniężna jedynie z tytułu osiągnięcia przez niego satysfakcjonującej dostawcę wielkości obrotów, nieodnosząca się do konkretnych transakcji, stanowi nagrodę za osiągnięcie tego rezultatu, a nie odpłatność (wynagrodzenie) za świadczenie usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 u.p.t.u.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Krystyna Chustecka, Sędzia WSA del. Hieronim Sęk (sprawozdawca), Sędzia NSA Barbara Wasilewska, Protokolant Katarzyna Nowik, po rozpoznaniu w dniu 15 października 2010 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Ministra Finansów od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 19 czerwca 2009 r. sygn. akt I SA/Wr 602/09 w sprawie ze skargi A. M. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w S. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 29 grudnia 2008 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
1. Przedmiot skargi kasacyjnej.
1.1. Przedmiotem skargi kasacyjnej był wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 19 czerwca 2009 r., sygn. akt I SA/Wr 602/09, mocą którego - po rozpoznaniu skargi A. sp. z o.o. w S. (dalej: Spółka) - uchylono interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia [...] grudnia 2008 r., nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług (dalej: podatek VAT).
2. Przedstawiony przez Sąd pierwszej instancji przebieg postępowania.
2.1. Sąd wskazał, że Spółka wystąpiła z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, przedstawiając następujący stan faktyczny: - Spółka jest dystrybutorem samochodów oraz części zamiennych i akcesoriów do samochodów marki P.; - towary oferowane przez P. są każdorazowo dostarczane Spółce na podstawie, odrębnej od umowy o autoryzowaną dystrybucję, umowy sprzedaży zawartej z generalnym importerem, tj. P.Polska; - zgodnie z regulaminem premiowania dystrybutorów Spółka może uzyskać od P.Polska premię pieniężną za osiągnięcie w danym okresie wyznaczonego celu sprzedaży; - w przypadku samochodów celem tym jest sprzedaż określonej liczby pojazdów, w przypadku części zamiennych, akcesoriów i usług serwisowych -określona wartość obrotu z tego tytułu; - cele premiowe wyznaczone przez P. są zatem całkowicie niezależne od faktu podjęcia przez Spółkę jakichkolwiek czynności dla zrealizowania celu objętego premiowaniem oraz ich rodzaju.