Wyrok NSA z dnia 22 marca 2016 r., sygn. I FSK 1954/14
Wydanie towarów stanowi bowiem element kompleksowej usługi marketingowej, świadczonej na rzecz zleceniodawców, którzy jednocześnie płacą za towary wydawane uczestnikom akcji promocyjnych w cenie nabywanej usługi obejmującej wszystkie opisane działania jako całość gospodarczą. Towary te podlegają więc opodatkowaniu jako element odpłatnie świadczonej usługi, o której mowa w art. 8 ust. 1 w związku z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Arkadiusz Cudak, Sędzia NSA Artur Mudrecki, Sędzia NSA Hieronim Sęk (sprawozdawca), Protokolant Marek Kleszczyński, po rozpoznaniu w dniu 22 marca 2016 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Ministra Finansów od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 7 sierpnia 2014 r. sygn. akt I SA/Po 1032/13 w sprawie ze skargi D. spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w P. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2013 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) uchyla zaskarżony wyrok w całości, 2) oddala skargę, 3) zasądza od D. spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w P. na rzecz Ministra Finansów kwotę 280 zł (słownie: dwieście osiemdziesiąt złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
1. Przedmiot skargi kasacyjnej
1.1. Minister Finansów wniósł skargę kasacyjną od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 7 sierpnia 2014 r., sygn. akt I SA/Po 1032/13, którym w wyniku skargi D. Sp. z o.o. w P. (dalej: Spółka) uchylono interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2013 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług (dalej: podatek VAT).
2. Stan sprawy przedstawiony przez Sąd pierwszej instancji
2.1. We wniosku o wydanie ww. interpretacji Spółka wskazała, że: - nie prowadzi działalności produkcyjnej i handlowej; - świadczy natomiast na zlecenie innych podmiotów usługi marketingowe; - w ramach tych usług organizuje i obsługuje programy lojalnościowe, akcje promocyjne i konkursy mające na celu wzmocnienie marki zleceniodawców lub zwiększenie przez nich sprzedaży; - akcja marketingowa obejmuje doradztwo strategiczne, weryfikację założeń, opracowanie koncepcji i materiałów promocyjnych oraz ich wykonanie, przygotowanie logistyczne, prowadzenie, koordynowanie, raportowanie i nadzorowanie działań, przygotowanie regulaminów konkretnej akcji promocyjnej oraz na tej podstawie przyjmowanie i weryfikowanie zgłoszeń od uczestników, zakup dla nich towarów jako nagrody oraz ich wydawanie zgodnie z postanowieniami regulaminu, a także obsługę reklamacji i infolinii związanych z taką akcją; - wydawanie nagród w ramach opisanych działań marketingowych traktuje jako element całościowej usługi świadczonej na rzecz zleceniodawcy; - z tytułu wykonania takiej usługi marketingowej (nie zaś osobno za usługi i towary, czy poszczególne czynności) wystawia fakturę VAT; - wysokość należnego wynagrodzenia stanowi suma poniesionych kosztów, powiększona o umowną prowizję; - obejmuje ono elementy stałe (np. za obsługę konkretnej akcji promocyjnej) oraz zmienne (np. zależne od liczby zgłoszeń w danym programie); - do podstawy tego łącznego wynagrodzenia od zleceniodawcy wliczane są także wydatki, jakie Spółka ponosi na nabycie towarów wydawanych następnie w ramach realizowanego programu promocyjnego; - rozliczenia są dokonywane albo na bieżąco według szacunku z fakturą korygującą na koniec akcji marketingowej uwzględniającej rzeczywiste koszty albo jednorazowo na podstawie faktycznych już kosztów; - jeżeli po akcji pozostaną towary, których nie wydano, Spółka może je zatrzymać na cele przyszłych akcji lub sprzedać zleceniodawcy po cenie ich zakupu.