Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok NSA z dnia 22 marca 2016 r., sygn. I FSK 1954/14

Wydanie towarów stanowi bowiem element kompleksowej usługi marketingowej, świadczonej na rzecz zleceniodawców, którzy jednocześnie płacą za towary wydawane uczestnikom akcji promocyjnych w cenie nabywanej usługi obejmującej wszystkie opisane działania jako całość gospodarczą. Towary te podlegają więc opodatkowaniu jako element odpłatnie świadczonej usługi, o której mowa w art. 8 ust. 1 w związku z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Teza od Redakcji

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Arkadiusz Cudak, Sędzia NSA Artur Mudrecki, Sędzia NSA Hieronim Sęk (sprawozdawca), Protokolant Marek Kleszczyński, po rozpoznaniu w dniu 22 marca 2016 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Ministra Finansów od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 7 sierpnia 2014 r. sygn. akt I SA/Po 1032/13 w sprawie ze skargi D. spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w P. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2013 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) uchyla zaskarżony wyrok w całości, 2) oddala skargę, 3) zasądza od D. spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w P. na rzecz Ministra Finansów kwotę 280 zł (słownie: dwieście osiemdziesiąt złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

1. Przedmiot skargi kasacyjnej

1.1. Minister Finansów wniósł skargę kasacyjną od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 7 sierpnia 2014 r., sygn. akt I SA/Po 1032/13, którym w wyniku skargi D. Sp. z o.o. w P. (dalej: Spółka) uchylono interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2013 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług (dalej: podatek VAT).

2. Stan sprawy przedstawiony przez Sąd pierwszej instancji

2.1. We wniosku o wydanie ww. interpretacji Spółka wskazała, że: - nie prowadzi działalności produkcyjnej i handlowej; - świadczy natomiast na zlecenie innych podmiotów usługi marketingowe; - w ramach tych usług organizuje i obsługuje programy lojalnościowe, akcje promocyjne i konkursy mające na celu wzmocnienie marki zleceniodawców lub zwiększenie przez nich sprzedaży; - akcja marketingowa obejmuje doradztwo strategiczne, weryfikację założeń, opracowanie koncepcji i materiałów promocyjnych oraz ich wykonanie, przygotowanie logistyczne, prowadzenie, koordynowanie, raportowanie i nadzorowanie działań, przygotowanie regulaminów konkretnej akcji promocyjnej oraz na tej podstawie przyjmowanie i weryfikowanie zgłoszeń od uczestników, zakup dla nich towarów jako nagrody oraz ich wydawanie zgodnie z postanowieniami regulaminu, a także obsługę reklamacji i infolinii związanych z taką akcją; - wydawanie nagród w ramach opisanych działań marketingowych traktuje jako element całościowej usługi świadczonej na rzecz zleceniodawcy; - z tytułu wykonania takiej usługi marketingowej (nie zaś osobno za usługi i towary, czy poszczególne czynności) wystawia fakturę VAT; - wysokość należnego wynagrodzenia stanowi suma poniesionych kosztów, powiększona o umowną prowizję; - obejmuje ono elementy stałe (np. za obsługę konkretnej akcji promocyjnej) oraz zmienne (np. zależne od liczby zgłoszeń w danym programie); - do podstawy tego łącznego wynagrodzenia od zleceniodawcy wliczane są także wydatki, jakie Spółka ponosi na nabycie towarów wydawanych następnie w ramach realizowanego programu promocyjnego; - rozliczenia są dokonywane albo na bieżąco według szacunku z fakturą korygującą na koniec akcji marketingowej uwzględniającej rzeczywiste koszty albo jednorazowo na podstawie faktycznych już kosztów; - jeżeli po akcji pozostaną towary, których nie wydano, Spółka może je zatrzymać na cele przyszłych akcji lub sprzedać zleceniodawcy po cenie ich zakupu.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00