Orzeczenie
Wyrok NSA z dnia 5 lutego 2008 r., sygn. II FSK 935/07
1. Jeżeli przedszkole jako zakład budżetowy nie przekazało do budżetu gminy nadwyżki środków obrotowych za 2005 r., to środki pozostające w związku z tym na rachunku przedszkola przeznaczyć ono mogło w 2006 r. na cele oświatowe. Przyjęcie poglądu co do możliwości przeznaczenia nadwyżki środków obrotowych na cele statutowe daje więc podstawę do skorzystania przez przedszkole ze zwolnienia podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych.
2. Zakład budżetowy jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, a zatem powstanie obowiązku podatkowego nie jest zależne od sposobu rozliczenia nadwyżki środków obrotowych z właściwym budżetem. W przypadku więc powstania w zakładzie budżetowym nadwyżki środków budżetowych pojawi się również dochód w rozumieniu art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podlegający co do zasady opodatkowaniu. Jeżeli jednak dochód ten zostanie przez podatnika, którego celem statutowym jest prowadzenie działalności oświatowej, przeznaczony na cele wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 4 w/w ustawy, wówczas podatnik ten korzystać będzie ze zwolnienia przedmiotowego w takim zakresie, w jakim dochód zostanie przeznaczony na te cele.
1. Zaskarżonym wyrokiem z dnia 19 marca 2007 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w sprawie o sygnaturze akt I SA/Bk 18/07 uchylił zaskarżone przez Przedszkole X. w B. postanowienie Dyrektora Izby Skarbowej w Białymstoku z dnia 29 listopada 2006 roku w przedmiocie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, oraz stwierdził, że zaskarżone postanowienie nie może być wykonane w całości. Stan faktyczny rozpoznawanej sprawy przedstawiał się następująco. Pismem z dnia 22 czerwca 2006 roku Przedszkole X. w B. zwróciło się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Bielsku Podlaskim z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, to jest o wskazanie, czy osiągnięcie przez Przedszkole X. w B. dodatniego wyniku finansowego za 2005 rok skutkuje powstaniem zobowiązania podatkowego z tego tytułu. Postanowieniem z dnia 11 września 2006 roku Naczelnik Urzędu Skarbowego w Bielsku Podlaskim stwierdził, że Przedszkole jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 1 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 roku Nr 54, poz. 654 z poz. zm.), który podlega zwolnieniu przedmiotowemu stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 4 tej ustawy. Natomiast uzyskana nadwyżka środków obrotowych, a więc dochód odpowiadający tej kwocie nie podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, gdyż nie jest on przeznaczony na cele statutowe Przedszkola. Dyrektor Izby Skarbowej w Białymstoku zaskarżonym do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku postanowieniu z dnia 29 listopada 2006 roku utrzymał rozstrzygnięcie organu pierwszej instancji w mocy podzielając przedstawioną w nim argumentację.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right