Postanowienie NSA z dnia 9 kwietnia 2008 r., sygn. II OSK 134/08
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jan Paweł Tarno /spr./ Sędzia NSA Wiesław Czerwiński Sędzia NSA Anna Łuczaj Protokolant Mariusz Szufnara po rozpoznaniu w dniu 9 kwietnia 2008r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Miasta [...] W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 16 października 2007 r., sygn. akt II SA/Wa 1304/07 w sprawie ze skargi Miasta [...] W. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody M. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności zarządzenia Prezydenta Miasta [...] W. w sprawie powołania Zarządu Dzielnicy [...] Miasta [...] W. sąd postanowił: zawiesić postępowanie przed Naczelnym Sądem Administracyjnym na podstawie art. 125 par. 1 pkt 1 p.p.s.a. w związku z art. 192 p.p.s.a.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 16 października 2007 r., sygn. akt II SA/Wa 1304/07 oddalił skargę Miasta [...] W. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody M. z [...], nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności zarządzenia Prezydenta Miasta [...] W. z [...], w sprawie powołania Zarządu Dzielnicy [...] Miasta [...] W. W uzasadnieniu swego orzeczenia Sąd wskazał, że zaskarżone rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody M. nie narusza prawa w stopniu mogącym mieć wpływ na wynik sprawy. W pierwszej kolejności podniesiono, że organ nadzoru, jak to miało miejsce w niniejszej sprawie, ma obowiązek uwzględnić stan faktyczny i prawny obowiązujący w dacie wydania aktu organu gminy (uchwały, zarządzenia). W glosie do wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 16 września 2003 r. sygn. akt II SA/Wr 854/03, publik. ST 2005/7-8/125 - t.3. wrażono pogląd, że: "Tylko uchylenie przez organ gminy aktu z mocą ex tunc, od chwili jego podjęcia czyni bezprzedmiotowym wydanie rozstrzygnięcia nadzorczego. Przyjęcie przeciwnego punktu widzenia mogłoby doprowadzić do sytuacji, w której organ gminy faktycznie uniemożliwiłby wyeliminowanie z obrotu prawnego skutków prawnych niezgodnych z prawem własnego aktu, poprzez jego uchylenie z mocą ex nunc, czego nie da się pogodzić z istotą nadzoru nad działalnością samorządu terytorialnego". W związku z powyższym, za niezasadny należy uznać zarzut skargi dotyczący bezprzedmiotowości rozstrzygnięcia nadzorczego Wojewody M. z dnia [...], z uwagi na wydanie w dniu [...] przez Radę Dzielnicy [...] [...] W. uchwały o odwołaniu Burmistrza Dzielnicy [...] [...] W. powołanego spornym zarządzeniem Prezydenta [...] W..