Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 16 lutego 2006 r., sygn. I OSK 1336/05

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Wojciech Chróścielewski (spr.), Sędziowie NSA Małgorzata Borowiec, Izabella Kulig-Maciszewska, Protokolant Justyna Nawrocka, po rozpoznaniu w dniu 16 lutego 2006 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Rady Gminy M. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 24 czerwca 2005 r. sygn. akt II SA/Rz 959/04 w sprawie ze skargi M. H., S. Z., E. L., E. M. i W. F. na uchwałę Rady Gminy M. z dnia [...] Nr [...] w przedmiocie ustalenia zasad postępowania, finansowania i rozliczania inwestycji komunalnych w zakresie budowy wodociągów i kanalizacji przy współudziale właścicieli nieruchomości oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 24 czerwca 2005 r., II SA/Rz 959/04, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie stwierdził nieważność zaskarżonej przez M. H., S. Z., E. L., E. M. i W. F. uchwały Rady Gminy M. z dnia [...] nr [...] w sprawie ustalenia zasad postępowania, finansowania i rozliczania inwestycji komunalnych w zakresie budowy wodociągów i kanalizacji przy współudziale właścicieli nieruchomości. Wyrok został wydany w następujących okolicznościach sprawy. W zaskarżonej uchwale ustalono m.in., że budowa wodociągów i kanalizacji komunalnej może być realizowana przy współudziale właścicieli nieruchomości reprezentowanych przez społeczne komitety (§ 1), właściciele nieruchomości uczestniczą w kosztach realizacji inwestycji w formie wnoszenia środków pieniężnych, świadczenia własnej pracy, usługi sprzętowe i w naturze (§ 2), przy czym świadczenia te następują na podstawie umowy zawartej pomiędzy właścicielem nieruchomości, a Zarządem Gminy. W uchwale tej zawarto także postanowienia dotyczące wartości udziału właścicieli nieruchomości w kosztach inwestycji - przy budowie kanalizacji nie mniej niż 10%, a przy budowie wodociągów nie mniej niż 20%. Po bezskutecznym wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa uchwała ta została zaskarżona przez skarżących do Sądu na podstawie art. 101 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591). W skardze podniesiono, że powołany w podstawie prawnej uchwały art. 44 ustawy w 29 kwietnia 1985 r. o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości (Dz.U. nr 30 poz. 127 z późn. zm.) dotyczy opłat adiacenckich, nie stanowi zaś podstawy do nakładania na właścicieli nieruchomości obowiązku uiszczania z góry określonych środków finansowych w trakcie realizacji inwestycji publicznej. Uchwała w praktyce ustanawia dodatkowe opodatkowanie obywateli niemające żadnej podstawy prawnej. Podniesiono, że na podstawie tej uchwały Zarząd Gminy w dniu 24 marca 1998 r. uchwałą nr 90/102/98 ustalił wartość udziału finansowego właścicieli nieruchomości w kosztach budowy kanalizacji na 110% przeciętnego wynagrodzenia pracowników. Zarząd uczynił to z naruszeniem prawa, ponieważ § 6 zaskarżonej uchwały Rady Gminy upoważniał do waloryzacji wartości udziału w oparciu o średnie wynagrodzenie pracowników.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00