Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 30 listopada 2005 r., sygn. FSK 2396/04

Rozstrzygnięcie Trybunału Konstytucyjnego z dnia 25 czerwca 2002 r., K 45/01 /OTK-A 2002 nr 4 poz. 46/ nie odnosi się do wszystkich podmiotów prowadzących zakłady pracy chronionej, lecz jedynie do tych, które zostały wskazane w tym orzeczeniu. Oznacza to, że jednym z podstawowych celów postępowania podatkowego prowadzonego w sprawie nadpłaty wynikającej z powołanego wyroku Trybunału Konstytucyjnego dnia 25 czerwca 2002 r., będzie ustalenie, czy podatnik ubiegający się o tę nadpłatę jest podmiotem, którego dotyczy to orzeczenie.

 

Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu w dniu 30 listopada 2005 r. na rozprawie w Wydziale I Izby Finansowej skargi kasacyjnej "A." Spółki Akcyjnej Zakładu Pracy Chronionej w K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 4 czerwca 2004 r. I SA/Kr 702/03 w sprawie ze skargi "A." Spółki Akcyjnej Zakładu Pracy Chronionej w K. na decyzje Dyrektora Izby Skarbowej w K. z dnia 17 marca 2003 r. (...) w przedmiocie stwierdzenia nadpłaty w podatku od towarów i usług za miesiące od stycznia do grudnia 2000 r. , od lutego do maja 2001 r. i styczeń 2001 r. - uchyla zaskarżony wyrok i przekazuję sprawę do ponownego rozpoznania WSA w Krakowie;


UZASADNIENIE

Wyrokiem z dnia 4 czerwca 2004 r. I SA/Kr 702/03 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie oddalił skargę "A." S.A. w K. na decyzje Izby Skarbowej w K. z dnia 17 marca 2003 r. w przedmiocie stwierdzenia nadpłaty w podatku od towarów i usług za 2000 r. i za poszczególne miesiące 2001 r.

W motywach orzeczenia wskazano, że w dniu spółka wystąpiła z wnioskami o zwrot nadpłaty w podatku od towarów i usług za rok wskazane okresy, co uzasadniła tym, że na mocy decyzji wydanej przez Pełnomocnika do Spraw Osób Niepełnosprawnych Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w dniu 2 lipca 1998 r. (...) posiadała status pracy chronionej dla prowadzonego przez siebie przedsiębiorstwa na okres od dnia 25 czerwca 1998 r. do dnia 24 czerwca 2001 r. Status ten obejmował m.in. prawo do zwolnienia od obowiązku zapłat podatku od towarów i usług do urzędu skarbowego art. 30 ust. 1 zdanie drugie w zw. z ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 1998 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz o zatrudnianiu osób niepełnosprawnych - Dz.U. nr 123 poz. 776 ze zm./ Przepisy te zostały uchylone przez art. 1 pkt 8 w związku z art. 3 ustawy z dnia 20 listopada 1999 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym /Dz.U. nr 95 poz. 1101/. Jednakże w wyroku z dnia 25 czerwca 2002 r. 45/01 Trybunał Konstytucyjny orzekł, że przepis uchylający w zakresie, w jakim zmienia zasady wyliczania kwoty podatku od towarów i usług polegającej zwrotowi na rzecz zakładu pracy chronionej, przed upływem trzyletniego okresu przewidzianego w art. 30 ust. 1 zdanie drugie ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, w brzmieniu obowiązującym w dniu 30 listopada 1999 r. jest niezgodny z zasadą ochrony praw nabytych i zasadą ochrony interesów w toku, wyrażonymi w art. 2 Konstytucji. Przepis uchylający nie przewiduje regulacji przejściowych niezbędnych dla zapewnienia ochrony interesów prowadzących zakłady pracy chronionej, którzy w zaufaniu do dotychczasowych przepisów rozpoczęli realizację długookresowych przedsięwzięć na rzecz osób niepełnosprawnych zatrudnionych w ich zakładach.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00