Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Uchwała składu 5 sędziów NSA z dnia 30 sierpnia 1999 r., sygn. FPK 2/99

Podatnikowi podatku rolnego przysługuje zwolnienie podatkowe przewidziane w art. 12 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym /Dz.U. 1993 nr 94 poz. 431 ze zm./ w przypadku gdy przedmiotem nabycia w drodze kupna są grunty Państwowego Funduszu Ziemi lub Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa, które były wcześniej przez niego użytkowane pod warunkiem, że użytkowanie to nie przybrało postaci trwałego zagospodarowania tego gruntu.

 

Naczelny Sąd Administracyjny przy udziale Wiesława Czerwińskiego, prokuratora Prokuratury Apelacyjnej delegowanego do Ministerstwa Sprawiedliwości w sprawie z odwołania Stanisława O. od decyzji Wójta Gminy B. z dnia 25 listopada 1998 r. (...), w przedmiocie odmowy zwolnienia z podatku rolnego gruntów nabytych w drodze kupna po rozpoznaniu w dniu 30 sierpnia 1999 r. na posiedzeniu jawnym pytania prawnego pełnego składu Samorządowego Kolegium Odwoławczego w O. zgłoszonego na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 12 października 1994 r. o samorządowych kolegiach odwoławczych /Dz.U. nr 122 poz. 593 ze zm./ o następującym brzmieniu:

Czy podatnikowi podatku rolnego przysługuje zwolnienie podatkowe wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym /Dz.U. 1993 nr 94 poz. 431 ze zm./, jeżeli przedmiotem nabycia w drodze kupna są grunty Państwowego Funduszu Ziemi lub Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa użytkowane uprzednio przez tego podatnika na podstawie umowy zawartej na okres krótszy niż 10 lat ?

podjął następującą uchwałę:


UZASADNIENIE

Przedstawione Naczelnemu Sądowi Administracyjnemu do rozstrzygnięcia pytanie prawne wyłoniło się na tle następującego stanu faktycznego.

Decyzją z dnia 25 listopada 1998 r. wójt Gminy B. po rozpatrzeniu wniosku Stanisława O. odmówił, na podstawie art. 1 ust. 2 i art. 12 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym /Dz.U. 1993 nr 94 poz. 431 ze zm./ oraz art. 207 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa /Dz.U. nr 137 poz. 926 ze zm./, zwolnienia od podatku rolnego gruntów o powierzchni 11,45 h, nabytych w drodze kupna w dniu 6 maja 1998 r. W uzasadnieniu podano, że znowelizowana ustawa o podatku rolnym zezwala na zastosowanie zwolnienia od podatku rolnego gruntów nabytych w drodze kupna na utworzenie nowego lub powiększenie już istniejącego gospodarstwa do powierzchni nie przekraczającej 100 hektarów. Stanisław O. nabył grunty, które wcześniej użytkował na podstawie umowy użyczenia z dnia 16 września 1997 r. W związku z tym stwierdzono, że "zgodnie z wykładnią przepisu dotyczącego definicji gospodarstwa rolnego zawartą w art. 1 ust. 2 ustawy o podatku rolnym w związku z par. 2 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 grudnia 1984 r. w sprawie podatku rolnego /Dz.U. nr 58 poz. 294/ - "powiększenie gospodarstwa rolnego miałoby miejsce wówczas gdyby została nabyta własność gruntów nie znajdujących się uprzednio w posiadaniu nabywcy albo gdyby nabyto nowe grunty w posiadanie". Zmiana tytułu prawnego władania gruntem z użyczenia na własność nie daje podstaw do uzyskania ulgi w podatku rolnym. W rozumieniu zatem przepisów podatkowych nie nastąpiło powiększenie już istniejącego gospodarstwa rolnego, a jedynie zmiana tytułu prawnego władania gruntem z użytkowania na własność. W przedstawionym stanie rzeczy faktycznym brak jest podstaw prawnych do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku rolnym.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00