Wyrok NSA z dnia 13 lutego 1997 r., sygn. I SA/Po 509/96
Właściwym do stwierdzenia, czy w określonej miejscowości wystąpiła klęska żywiołowa /gradobicie/ wydaje się być przede wszystkim Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej, zaś organy samorządowe winny rozstrzygnąć, czy wywoła ona istotne szkody w ziemiopłodach.
UZASADNIENIE
Prokurator Rejonowy w Ś. zaskarżył do naczelnego Sądu Administracyjnego decyzją Samorządowego Kolegium Odwoławczego w P. z 26 października 1995 r. mocą którego umorzono Kombinatowi Rolniczo-Przemysłowemu w M. podatek rolny za III kwartał 1995 r. oraz zaniechano podatek rolny za IV kwartał 1995 r.
Decyzją tą Kolegium Odwoławcze uchyliło decyzję Wójta Gminy B. z 15 września 1995 r. wydaną w zw. z podaniem Kombinatu Rolniczo-Przemysłowego w M. o umorzenie III i IV raty podatku rolnego za rok 1995 wobec zniszczenia przez ulewę i gradobicie części upraw rzepaku /ok. 70 procent/ na obszarze 95 ha oraz części upraw pszenicy zasianej na obszarze 350 ha /około 20 procent/.
Wójt Gminy B. rozstrzygając wspomniane podanie na podstawie art. 13c ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym, nie znalazł podstaw do jego uwzględnienia, uznając, że nie miały miejsca w sprawie warunki pozwalające stwierdzić, że zaistniała klęska żywiołowa, czyli zdarzenie żywiołowe, zagrażające bezpieczeństwu życia lub mienia większej ilości osób, albo mogące wywołać poważne zakłócenia w gospodarce narodowej, dla zwalczania których konieczne jest zorganizowanie akcji społecznej.