Postanowienie NSA z dnia 19 marca 1997 r., sygn. II SA/Łd 429/97
Odmowa uwzględnienia wniosku o przeprowadzenie referendum w sprawie "ważnej dla gminy", w sytuacji gdy "wariantowe pytania" zawierały informacje niepełne, wprowadzające w błąd i nie uwzględniały stanu faktycznego sprawy, a przez to nie prowadziły do osiągnięcia celu referendum określonego w przepisach art. 1 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 października 1991 r. o referendum gminnym /Dz.U. 1996 nr 84 poz. 386/, nie narusza prawa.
Naczelny Sąd Administracyjny oddalił na podstawie art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11 maja 1995 r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym /Dz.U. nr 74 poz. 368 ze zm./ w związku z art. 16 ustawy z dnia 11 października 1991 r. o referendum gminnym /Dz.U. 1996 nr 84 poz. 386/ skargę Grupy Inicjatywnej do Spraw Referendum Gminnego w P.T. na uchwałę Rady Miejskiej w P.T. z dnia 19 lutego 1997 r. w przedmiocie odrzucenia wniosku o przeprowadzenie referendum gminnego.
UZASADNIENIE
Grupa Inicjatywna do Spraw Referendum Gminnego w P.T. zaskarżyła do Naczelnego Sądu Administracyjnego uchwałę nr XXXIV/371/97 Rady Miejskiej w P.T. z dnia 19 lutego 1997 r. w sprawie referendum gminnego. W uchwale tej, podjętej na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym /Dz.U. 1996 nr 13 poz. 74 ze zm./ i ustawy z dnia 11 października 1991 r. o referendum gminnym /Dz.U. 1996 nr 84 poz. 386/, Rada przyjęła stanowisko zawarte w opinii komisji powołanej do sprawdzenia, czy wniosek mieszkańców o przeprowadzenie referendum odpowiada przepisom ustawy o samorządzie terytorialnym i ustawy o referendum gminnym, i odrzuciła wniosek mieszkańców o przeprowadzenie w gminie P.T. referendum w sprawie utworzenia przez gminę P.T. i pracowników zlikwidowanego Miejskiego Zakładu Gospodarki Komunalnej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.
W skardze podniesiono, że zaskarżona uchwała narusza prawo wskutek błędnej wykładni art. 12 ust. 2 ustawy o samorządzie terytorialnym, wedle której wyrażenie modalne "może" oznacza swobodę rady w decydowaniu o drodze rozstrzygnięcia sporu. W uchwale uznano, że forma zaproponowanych pytań dyskwalifikuje je jako pytania referendalne i tym samym referendum może prowadzić do rozstrzygnięć sprzecznych z prawem. W skardze zwrócono uwagę, że z brzmienia art. 13 ust. 1 ustawy samorządowej wynika, iż rada nie tyle decyduje o referendum, ile je przeprowadza. Rada Miejska w P.T. oparła treść uchwały na opinii komisji powołanej do zbadania zgodności wniosku Grupy Inicjatywnej z przepisami ustawy o samorządzie terytorialnym i ustawy o referendum gminnym i uznała, że zarzuty pod adresem wniosku, zawarte w opinii, są wystarczającą podstawą do odrzucenia wniosku o przeprowadzenie referendum.