Wyrok NSA z dnia 2 czerwca 2000 r., sygn. II SA/Wr 1060/00
1. Rozstrzygnięcie nadzorcze zgodne z prawem to takie, które nie narusza granic dopuszczalnej ingerencji nadzorczej wyznaczonej w art. 91 ust. 1 i ust. 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym /Dz.U. 1996 nr 13 poz. 74 ze zm./.
2. Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 11 października 1991 r. o referendum gminnym /Dz.U. 1996 nr 84 poz. 386/, referendum gminne jest władczym rozstrzygnięciem określonej sprawy, która ma moc obowiązującą w obrocie prawnym.
3. Granice dopuszczalności podjęcia uchwały o referendum gminnym wyznacza przedmiot sprawy oraz władcze rozstrzygnięcie w tej sprawie. Wykładnia rozwiązań prawnych wyznaczających granice dopuszczalności przeprowadzenia referendum gminnego wymaga zatem uwzględnienia zakresu zadań oraz kompetencji organów gminy, a więc art. 6 i art. 7 ustawy o samorządzie gminnym oraz ustaw szczególnych wyznaczających zadania gminy, a także przepisów wyznaczających odpowiednio kompetencje organów gminy /rady, zarządu/.
4. Ustawa o samorządzie gminnym nie umocowuje gminy do prowadzenia polityki zagranicznej i podejmowania działań prawnych /rozstrzygnięć/ w zakresie integracji europejskiej. Kompetencje w tym zakresie należą do wyodrębnionego działu administracji rządowej - integracji europejskiej. Problematyka ta ma charakter ogólnopaństwowy, co wyłącza ją z zakresu spraw o charakterze lokalnym.
Naczelny Sąd Administracyjny, po rozpoznaniu przy udziale Prokuratora Prokuratury Apelacyjnej we W. sprawy ze skargi Gminy S. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody D. z 12 kwietnia 2000 r. (...) w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały (...) Rady Miejskiej S. z 3 marca 2000 r. o przeprowadzeniu prareferendum w sprawie integracji Polski z Unią Europejską - oddala skargę.