Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2016-11-13

Zasady zawarcia i rozliczania umowy menedżerskiej oraz umowy o zakazie konkurencji

Członkowie zarządów firm/dyrektorzy/osoby piastujące inne kluczowe stanowiska są zwykle zatrudniani na odmiennych warunkach niż pozostała załoga przedsiębiorstwa. Z racji pełnionych funkcji, posiadanych kompetencji osobom takim przysługują, oprócz wynagrodzenia, specjalne premie, narzędzia pracy (m.in. samochód służbowy, telefon komórkowy, laptop, specjalny dostęp do szkoleń specjalistycznych pionu zarządzającego). Zważywszy na dostęp takich osób do wiadomości stanowiących tajemnicę firmową pojawia się także konieczność zabezpieczenia pracodawcy przed wykorzystaniem tego typu informacji w przypadku rozwiązania umowy.

Kwestie, zasady i warunki pracy wyższego szczebla osobowego w firmie zawiera się zwykle w tzw. umowach menedżerskich, które przybierają w praktyce postać kontraktów o charakterze cywilnoprawnym lub menedżerskich umów o pracę. Niejednokrotnie dopełnieniem umowy menedżerskiej jest odrębna umowa o zakazie konkurencji.

1. Kontrakty menedżerskie

Kontrakt menedżerski jest umową cywilnoprawną, na mocy której przyjmujący zlecenie (zarządca/menedżer) zobowiązuje się za wynagrodzeniem do stałego wykonywania czynności zarządu przedsiębiorstwem zleceniodawcy w jego imieniu i na jego rzecz.

Oprócz wynagrodzenia zasadniczego, premii, świadczeń dodatkowych, tzw. złotego parasola (np. wczasy zagraniczne dwa razy do roku, prywatna opieka medyczna dla całej rodziny), menedżerowi zostaje powierzone mienie zleceniodawcy w postaci m.in. samochodu, telefonu, laptopa.

Wzór 1. Kontrakt menedżerski - umowa cywilnoprawna

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

2. Kontrakt menedżerski a wydatki na samochód służbowy, telefon komórkowy, laptop i szkolenia

Wydatki na telefon komórkowy, samochód służbowy, laptop, z których menedżer korzysta w celach służbowych, a także wyjazdy służbowe, szkolenia finansowane przez zleceniodawcę (rozliczenie delegacji) będą kosztem uzyskania przychodu dla przedsiębiorstwa zleceniodawcy, jeżeli może on udowodnić na podstawie dokumentów służbowych charakter korzystania z tych środków i świadczeń. Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawa o CIT) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00