Kontrola PIP w organizacjach non profit
Kontrola przeprowadzana przez Państwową Inspekcję Pracy może spotkać każdego pracodawcę. Nie mają się czego bać te organizacje, które przestrzegają przepisów z zakresu prawa pracy i bhp. Warto jednak wiedzieć, jak będzie przebiegała taka kontrola, jakie są obowiązki i uprawnienia organizacji oraz jakie ewentualne kary grożą za stwierdzone i nieusunięte uchybienia.
ANNA KOS
Do zadań Państwowej Inspekcji Pracy należą m.in.:
l nadzór i kontrola przestrzegania przepisów prawa pracy, w szczególności przepisów dotyczących zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów dotyczących stosunku pracy, wynagrodzenia za pracę i innych świadczeń wynikających ze stosunku pracy, czasu pracy, urlopów, uprawnień pracowników związanych z rodzicielstwem, zatrudniania młodocianych i osób niepełnosprawnych,
l kontrola legalności zatrudnienia, innej pracy zarobkowej oraz wykonywania pracy przez cudzoziemców,
l podejmowanie działań polegających na zapobieganiu i eliminowaniu zagrożeń w środowisku pracy, a w szczególności:
- badanie i analizowanie okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz kontrola stosowania środków zapobiegających tym wypadkom,