Badania profilaktyczne pracowników – na co zwrócić szczególną uwagę
Przez nawiązanie stosunku pracy pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę, a pracodawca – do zatrudniania pracownika za wynagrodzeniem. Definiując stosunek pracy, Kodeks pracy skupia się wyłącznie na obowiązkach pracownika i pracodawcy związanych stricte z wykonywaniem pracy. Jednakże poza tymi obowiązkami pracodawcę i pracownika wiążą jeszcze inne zobowiązania, a mianowicie zobowiązania z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, które mają na celu zapewnienie pracownikowi ochrony podczas wykonywania pracy. Jednym z ważniejszych obowiązków z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy jest przeprowadzanie badań profilaktycznych. Każde z przedmiotowych badań spełnia określone funkcje. Pracodawca nie może zatem ograniczyć się do wstępnego badania profilaktycznego, pomijając pozostałe badania w przypadku wystąpienia przesłanki do ich przeprowadzenia. Zaniechanie wykonania badań profilaktycznych będzie skutkować powstaniem odpowiedzialności, zarówno po stronie pracodawcy, jak i pracownika, choć podstawa tej odpowiedzialności i jej skutki będą całkowicie odmienne.
Przeprowadzanie badań profilaktycznych – podstawowy obowiązek pracodawcy
Ogólna zasada wynikająca wprost z przepisów Kodeksu pracy wskazuje, że (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z 12 sierpnia 2010 r., sygn. akt II SA/Sz 542/10).