Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2005-03-01

Umowa decyduje o ubezpieczeniu członka zarządu

O tym, jakim ubezpieczeniom społecznym podlega członek zarządu, decyduje podstawa, na jakiej pełni tę funkcję. Tylko w jednym przypadku nie będzie on objęty ubezpieczeniami społecznymi i zdrowotnym: gdy został wybrany na podstawie uchwały podjętej przez upoważniony do tego organ firmy, a nie została z nim zawarta żadna umowa na pełnienie obowiązków.

Uchwała o pełnieniu obowiązków członka zarządu, a także wybór danej osoby na taką funkcję nie są tytułem do objęcia ubezpieczeniami społecznymi i zdrowotnym. Oznacza to, że od otrzymywanego przez niego wynagrodzenia nie trzeba opłacać składek.
Inaczej jest jednak, gdy z wybranym członkiem zarządu zawiera się potem umowę. Może to być umowa o pracę, kontrakt menedżerski, umowa zlecenia.
Gdy zawarto umowę o pracę...
Jeśli z członkiem zarządu zostanie zawarta umowa o pracę, wtedy podlega on obowiązkowo ubezpieczeniom: emerytalnemu, rentowym, chorobowemu i wypadkowemu oraz zdrowotnemu jako pracownik.
Obowiązek ubezpieczeń powstaje od dnia nawiązania stosunku pracy do dnia jego ustania. Składki natomiast trzeba naliczać i odprowadzać od podstawy wymiaru, będącej przychodem w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, otrzymywanego z tytułu stosunku pracy.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00