comment
Artykuł
Data publikacji: 2005-03-01
Umowa decyduje o ubezpieczeniu członka zarządu
O tym, jakim ubezpieczeniom społecznym podlega członek zarządu, decyduje podstawa, na jakiej pełni tę funkcję. Tylko w jednym przypadku nie będzie on objęty ubezpieczeniami społecznymi i zdrowotnym: gdy został wybrany na podstawie uchwały podjętej przez upoważniony do tego organ firmy, a nie została z nim zawarta żadna umowa na pełnienie obowiązków.
Uchwała o pełnieniu obowiązków członka zarządu, a także wybór danej osoby na taką funkcję nie są tytułem do objęcia ubezpieczeniami społecznymi i zdrowotnym. Oznacza to, że od otrzymywanego przez niego wynagrodzenia nie trzeba opłacać składek.
Inaczej jest jednak, gdy z wybranym członkiem zarządu zawiera się potem umowę. Może to być umowa o pracę, kontrakt menedżerski, umowa zlecenia.
Gdy zawarto umowę o pracę...
Jeśli z członkiem zarządu zostanie zawarta umowa o pracę, wtedy podlega on obowiązkowo ubezpieczeniom: emerytalnemu, rentowym, chorobowemu i wypadkowemu oraz zdrowotnemu jako pracownik.
Obowiązek ubezpieczeń powstaje od dnia nawiązania stosunku pracy do dnia jego ustania. Składki natomiast trzeba naliczać i odprowadzać od podstawy wymiaru, będącej przychodem w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, otrzymywanego z tytułu stosunku pracy.
Pozostało 88% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu
Zobacz także
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
Książka