Artykuł
Jak rozwiązać najczęstsze problemy z rozliczeniem składek za okres choroby pracownika
Zaczął się okres wzmożonych absencji chorobowych. W praktyce pracownicy często dostarczają zwolnienia z opóźnieniem, przez co przesuwa się termin wypłaty świadczeń. Powstaje wówczas nadpłata wynagrodzenia i składek. Choroba pracownika może ponadto powodować konieczność obniżenia składki na ubezpieczenie zdrowotne do wysokości zaliczki na podatek. Te i inne okoliczności są częstym powodem problemów z prawidłowym rozliczeniem składek i świadczeń chorobowych w raportach ubezpieczeniowych.
Gdy pracownik dostarczy zwolnienie lekarskie z opóźnieniem, często dochodzi problem nadpłaty wynagrodzenia za pracę, a tym samym nadpłaty składek. Wynagrodzenie za pracę jest bowiem przychodem, które w przeciwieństwie do zasiłków za czas niezdolności do pracy stanowi podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. Podobnie jest z wypłatą wynagrodzenia za pracę zamiast wynagrodzenia chorobowego, od którego wprawdzie trzeba pobrać składkę na ubezpieczenie zdrowotne, ale nie podlega ono składkom na ubezpieczenia społeczne.
Potrącenie nadpłaty w najbliższym terminie wypłaty wynagrodzeń
Jeżeli pracodawca wypłaci wynagrodzenie za pracę zamiast świadczenia chorobowego, to może potrącić nadpłatę z wynagrodzenia za pracę w następnym terminie płatności wynagrodzenia (art. 87 § 7 k.p.). Odliczenie to jest dopuszczalne tylko w odniesieniu do wynagrodzenia bezpodstawnie wypłaconego za okres nieobecności w pracy, za który nie przysługuje pracownikowi wynagrodzenie. Nie wymaga ono zgody pracownika.
Pracodawca może odliczyć nadpłatę tylko w najbliższym terminie wypłaty przypadającym bezpośrednio po bezzasadnej wypłacie. Tak stwierdził Sąd Najwyższy w wyroku z 4 października 1994 r. (I PRN 71/94, OSNP 1995/7/89), w którym uznał, że "istota »odliczenia« przewidzianego w art. 87 § 7 k.p. polega na możliwości zmniejszenia przez zakład pracy kwoty wynagrodzenia pracownika podlegającej wypłaceniu w danym miesiącu o wynagrodzenie wypłacone mu w jedynie poprzednim terminie płatności za czas nieobecności w pracy, za który wynagrodzenie mu nie przysługuje". Jeśli zatem minie najbliższy termin płatności, to nienależnie wypłacone wynagrodzenie pracodawca może odliczyć tylko za zgodą pracownika, wyrażoną na piśmie.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right