comment
Artykuł
Data publikacji: 2004-08-29
Co kontroluje PIP w zakresie rozwiązywania stosunków pracy?
Kodeks pracy przewiduje kilka sposobów rozwiązywania stosunku pracy. Zarówno rozwiązanie umowy o pracę za wypowiedzeniem, bez wypowiedzenia, jak i za porozumieniem stron, w przypadku naruszenia obowiązujących w tym zakresie przepisów, może być przyczyną odpowiedzialności pracodawcy. Jednym z podstawowych zakresów kontroli inspektora pracy są więc obowiązki ciążące na pracodawcy w związku z rozwiązaniem stosunku pracy.
W omawianym zakresie inspektor pracy w trakcie prowadzonej kontroli skupia się w szczególności na weryfikacji akt osobowych. Dotyczy to zwłaszcza części C, zawierającej dokumenty związane z ustaniem zatrudnienia, w tym: oświadczenie o wypowiedzeniu lub rozwiązaniu umowy o pracę oraz kopia wydanego pracownikowi świadectwa pracy. Równie istotne jest udokumentowanie wywiązania się przez pracodawcę z obowiązku terminowego wypłacenia pracownikowi wszystkich należności z zakresu stosunku pracy (np. potwierdzeniem wypłaconego ekwiwalentu za niewykorzystany urlop wypoczynkowy, listą płac z uregulowanymi świadczeniami wobec pracownika, z którym rozwiązano umowę o pracę).
Pozostało 83% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu
Zobacz także
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
Szkolenie
Książka