Artykuł
Umowa o pracę
Zatrudniając pracownika, pracodawca proponuje rodzaj umowy o pracę, którą chce z nim zawrzeć. Może zatrudnić go na czas nieokreślony, określony, na czas wykonania określonej pracy albo na zastępstwo. Aby lepiej zapoznać się z pracownikiem i poznać jego możliwości, każdą z tych umów może poprzedzić umową na okres próbny, nie dłuższy niż trzy miesiące. Zatrudnienie danej osoby w firmie wiąże się także z pewnymi obowiązkami, których pracodawca musi dopilnować.
Umowa o pracę - kompendium wiedzy
Spis treści: Zawarcie umowy Treść umowy o pracę Rozwiązanie umowy o pracę |
Zobacz najnowsze porady z działu Kadry i płace>>
Przewodnik po zmianach przepisów>>
Zmiany w umowach terminowych od 22 lutego 2016 r. - jakie obowiązki mają pracodawcy>>
Rozwiązywanie umów o pracę - po zmianach przepisów>>
Wideoszkolenie: Zmiany w terminowych umowach o pracę>>
Zawarcie umowy
@tg5@
Umowa o pracę na okres próbny
Pierwszym etapem przy zatrudnianiu nowych pracowników jest sprawdzenie ich umiejętności. Najlepszą formą takiego poznania pracownika jest umowa o pracę na okres próbny. Zawiera się ją maksymalnie na trzy miesiące.
Umowa na okres próbny musi przede wszystkim statuować ów okres i wskazywać na obowiązki stron podczas zatrudnienia. Umowa na okres próbny nie może przekraczać 3 miesięcy i jest to wymóg bezwzględny. Jeśli np. zawarto umowę na 4 miesiące, to jest ona traktowana jako umowa na czas określony ze wszystkimi konsekwencjami. Przykładowo można wskazać, że taka umowa nie może zostać wypowiedziana, ponieważ strony podpisując w założeniu umowę na okres próbny nie mogły przewidzieć w niej możliwości wcześniejszego rozwiązania za dwutygodniowym wypowiedzeniem..
Ogólnie można zatem przyjąć, że umowa na okres próbny nie różni się pod względem praw i obowiązków stron od standardowych umów zawieranych z pracownikami w firmie. Jedyną różnicą jest tak naprawdę możliwość jej szybkiego rozwiązania i krótki czas trwania. Oznacza to, że jeśli cały dział otrzymuje premie, to również pracownik zatrudniony na okres próbny powinien ją dostać, chyba że co innego wynika z zakładowych aktów prawa pracy (np. w regulaminie można zawrzeć zapis, że w przypadku premii zbiorowych z zakresu ich obowiązywania wyłączeni są pracownicy, którzy pracują krócej niż rok). Oczywiście strony umowy mogą zmodyfikować typową treść umowy i nałożyć na pracownika poddawanego próbie dodatkowe obowiązki. Jeśli nie noszą one charakteru dyskryminacyjnego, to wszystko jest zgodne z prawem - jest przecież naturalne i zrozumiałe, że pracownik w okresie próby jest poddawany większej kontroli niż pracownik doświadczony, a co za tym idzie w okresie próby może mieć zwiększone obowiązki, tak by przełożeni mogli ocenić pracę nowicjusza pod różnymi aspektami.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right