Kontrolowanie przez pracodawcę jakości świadczenia pracy - konsekwencje niewłaściwego wykonywania obowiązków
Jedną z najważniejszych cech stosunku pracy jest podporządkowanie pracownika pracodawcy. Pracownik wykonuje pracę pod kierownictwem i na polecenie pracodawcy. Aby pracodawca wiedział, czy pracownik realizuje te zadania w sposób należyty, muszą być oceniane efekty jego pracy. Jeżeli pracownik niewłaściwie wykonuje swoje obowiązki, pracodawca może rozwiązać z nim umowę o pracę za wypowiedzeniem, a w niektórych przypadkach nawet dyscyplinarnie.
Przepisy prawa pracy nie odnoszą się wprost do kwestii kontroli i nadzoru nad pracownikami. Zatem każdy z pracodawców może wypracować własne metody kontroli i nadzoru pracowników, uwzględniając strukturę danej firmy oraz jej konkretne potrzeby. Jednak zarówno sposoby kontroli działań zatrudnionych, jak i jej zakres muszą być zgodne z przepisami prawa pracy i prawa cywilnego. Pracodawca musi bowiem szanować godność i inne dobra osobiste pracowników (art. 11 ustawy - Kodeks pracy; dalej: k.p.). Co prawda możliwości techniczne umożliwiają pracodawcom sprawowanie nadzoru nad wykonywaniem obowiązków przez pracowników za pomocą różnego typu urządzeń, np. monitorujących, jednak w takich przypadkach powinien on szczególnie uważać, aby przy okazji sprawdzania, czy zatrudniony rzetelnie wykonuje swoje obowiązki, nie naruszyć jego dóbr osobistych. Pracownik z kolei ma obowiązek wykonywać pracę sumiennie i starannie, i te okoliczności podlegają kontroli. Rozszerzając zakres kontroli ponad dozwolone ramy, pracodawca może naruszyć nie tylko normy prawa cywilnego czy przepisy o ochronie danych osobowych, ale w skrajnych przypadkach nawet przepisy prawa karnego.