Artykuł
Pracownik pod wpływem alkoholu lub narkotyków w pracy - postępowanie pracodawcy
Pracodawca powinien opracować procedurę postępowania z nietrzeźwymi lub będącymi pod wpływem narkotyków pracownikami. Stan nietrzeźwości pracownika musi być udowodniony w sposób zgodny z prawem. W przeciwnym razie pracownik ma szanse na uniknięcie odpowiedzialności. Konsekwencje może ponieść również pracownik wykonujący swoje zadania pod wpływem środków odurzających.
Reagowanie na przypadki nietrzeźwości wśród pracowników jest nie tylko prawem, ale również obowiązkiem pracodawcy. Kierownik zakładu pracy lub osoba przez niego upoważniona nie mogą dopuścić do pracy pracownika, jeżeli zachodzi uzasadnione podejrzenie, że stawił się on do pracy w stanie po spożyciu alkoholu albo spożywał alkohol w czasie pracy. To samo dotyczy środka odurzającego lub innej podobnie działającej substancji lub środka.
Oznacza to, że w sytuacji gdy osoba kierująca pracownikami stwierdzi, że pracownik jest nietrzeźwy lub po użyciu środków odurzających, powinna wydać mu polecenie natychmiastowego zaprzestania świadczenia pracy, a jeśli pracownik jeszcze w danym dniu jej nie podjął - niedopuszczenia go do wykonywania pracy.
Badanie w zakładzie pracy
Stan nietrzeźwości pracownika jest najczęściej zauważalny jeszcze przed przeprowadzeniem badań w tym zakresie. Zaleca się jednak - dla celów dowodowych, a także dla weryfikacji podejrzeń - aby pracownik podejrzany o nietrzeźwość był w każdym przypadku poddawany badaniu na obecność alkoholu w organizmie.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right