Stosowanie przez pracodawcę kilku różnych systemów czasu pracy
Przepisy Kodeksu pracy dają pracodawcy możliwość stosowania różnych systemów czasu pracy, jednak nie pozwalają na ich łączenie. Pracodawca powinien więc wybrać jeden najbardziej odpowiedni dla stanowiska lub grup stanowisk system czasu pracy.
Ustawa - Kodeks pracy (dalej: k.p.) przewiduje różne systemy czasu pracy, które pracodawca może zastosować wobec poszczególnych pracowników lub ich grup, w zależności od potrzeb i organizacji pracy, w tym dostosowany do specyfiki danego zakładu pracy. W konsekwencji u pracodawcy może funkcjonować jednocześnie kilka systemów czasu pracy, jednak nie mogą być one połączone.
Przykład
W spółce zajmującej się logistyką pracodawca wprowadził różne systemy czasu pracy. Pracownicy biurowi pracują w podstawowym czasie pracy, pracownicy magazynu w równoważnym czasie pracy, a do przedstawicieli handlowych zastosowano zadaniowy czas pracy. Takie postępowanie pracodawcy jest prawidłowe.
Pracodawca może w ten sposób wprowadzić różne systemy czasu pracy. Powinien tego dokonać w odpowiednim dokumencie (w układzie zbiorowym pracy albo w regulaminie pracy lub w obwieszczeniu). W wewnątrzzakładowym źródle prawa pracy, jakim jest np. regulamin pracy, pracodawca powinien wskazać, który konkretnie system czasu pracy ma zastosowanie do danego stanowiska lub grup stanowisk.
W regulaminie pracy nie wprowadza się systemu pracy weekendowo-świątecznej oraz systemu skróconego tygodnia pracy. Te systemy wprowadza się wyjątkowo w umowach o pracę.