Jak uzasadnić, że przeprowadzanie diagnoz nie było dodatkową pracą nauczyciela
PROBLEM
Otrzymaliśmy pismo od byłego pracownika o następującej treści: ,,Wniosek o udostępnienie informacji. Zwracam się z prośbą o podanie sposobu wyliczenia wysokości należności za zadania dodatkowe wykonane na zlecenie Dyrektora, w trakcie trwania mojego stosunku pracy (umowa o pracę na zastępstwo w tym, A) Dyżur w Dniu Nauczyciela, B) Diagnoza na Start - sprawdzenie prac (10h x 60 min.) i przygotowanie raportu i analizy (5h x 60 min.) W myśl art. 30 ust. 2 Karty Nauczyciela dotyczącego wysokości wynagrodzenia nauczycieli za przewidziane ustawą wykonanie dodatkowych zadań lub zajęć. Uprzejmie dziękuję za odpowiedź’’. W odpowiedzi na powyższe pismo do punktu a) chcemy powołać się na art. 74 Karty Nauczyciela. Dzień ten stanowi święto wszystkich pracowników oświaty. Z tego względu jest to dzień wolny od zajęć lekcyjnych ale nie od pracy. Wszelkie obowiązki służbowe realizowane w tym dniu nie uprawniają nauczycieli, ani pracowników niepedagogicznych do dodatkowego dnia wolnego od pracy lub odrębnego wynagrodzenia. Nauczyciele mogą być zobligowani do wykonywania w tym dniu wszelkich czynności, które nie polegają na prowadzeniu zajęć lekcyjnych. Mogą więc prowadzić zajęcia wychowawcze i opiekuńcze, w szczególności zajęcia opieki świetlicowej, tak jak było w Pani przypadku. Zatem za ten dzień otrzymała Pani dniówkę jak za normalny dzień pracy, bez godzin ponadwymiarowych. Co do odpowiedzi do punktu b) mamy większy problem. Z rozmowy z pracownikiem wynika, że według niego czas poświęcony na sprawdzenie diagnoz i przygotowanie raportu powinien być traktowany jako nadgodziny wypłacone 100%. W odpowiedzi myślimy, aby oprzeć się na Planie pracy dydaktyczno-wychowawczym i opiekuńczym szkoły na rok 2024/2025, z którym Pani się zapoznała i potwierdziła zapoznanie własnoręcznym podpisem, a który w punkcie ,,Efektywny proces nauczania-uczenia się poprzez ,,wskazuje następujące punkty: ,,(…) d) system monitorowania postępów uczniów, e) ocenę i analizę poziomu wiedzy i umiejętności uczniów oraz zachowania na poszczególnych etapach, f) prowadzenie obserwacji diagnozujących, kontrolno-oceniających, zgodnie z harmonogramem nadzoru pedagogicznego, g) omawianie z uczniami i rodzicami wyników diagnozy osiągnięć edukacyjnych na początku nauki w roku szkolnym 2024/2025’’. Możemy również powołać się na Protokół nr 2 zebrania Rady Pedagogicznej, na którym w punkcie 13 był przedstawiony plan badań i harmonogram diagnoz, do których nie wniosła Pani uwag, ani nie zaproponowała poprawek. Możemy powołać się na statut szkoły, który w ogólnym zakresie zadań nauczyciela mówi, że do tych zadań m.in. należy: ,,Realizacja wszystkich zadań zleconych przez Dyrektora Szkoły wynikające z działalności szkoły’’. Zastanawiamy się, czy możemy pod te zadania zlecone podciągnąć diagnozy. Zgodnie z art. 42 ust. 1 i 2 Karty Nauczyciela ,,1. Czas pracy nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze zajęć nie może przekraczać 40 godzin na tydzień. 2. W ramach czasu pracy, o którym mowa w ust. 1, oraz ustalonego wynagrodzenia nauczyciel obowiązany jest realizować: 1) zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, prowadzone bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz, w wymiarze określonym w ust. 3 lub ustalonym na podstawie ust. 4a albo ust. 7; 2) inne zajęcia i czynności wynikające z zadań statutowych szkoły, w tym zajęcia opiekuńcze i wychowawcze uwzględniające potrzeby i zainteresowania uczniów; 3) zajęcia i czynności związane z przygotowaniem się do zajęć, samokształceniem i doskonaleniem zawodowym.’’ Powołując się na powyższy artykuł. Czas pracy nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze zajęć nie może przekraczać 40 godzin na tydzień. W tym przypadku (nauczyciel przedmiotu) - 18 godzin pensum, a 22 godziny - pozostałe obowiązki nauczyciela poza pensum. Nauczyciel diagnozy powinien sprawdzić i opracować w ramach tych 22 godzin. W związku z tym, czynności związane z diagnozą płatne są w ramach wynagrodzenia podstawowego zawartego w umowie o pracę. Były pracownik w powyżej zacytowanym piśmie powołał się na art. 30 ust. 2 Karty Nauczyciela. Nasza propozycja odpowiedzi: w myśl art. 30. ust. 2 Karty Nauczyciela ,,wysokość wynagrodzenia zasadniczego nauczyciela uzależniona jest od stopnia awansu zawodowego, posiadanych kwalifikacji oraz wymiaru zajęć obowiązkowych, a wysokość dodatków odpowiednio od okresu zatrudnienia, jakości świadczonej pracy i wykonywania dodatkowych zadań lub zajęć, powierzonego stanowiska lub sprawowanej funkcji oraz trudnych lub uciążliwych warunków pracy’’. W naszej placówce nauczyciel za wykonywanie dodatkowych zadań lub zajęć otrzymuje dodatek w postaci dodatku motywacyjnego, którego wysokość jest uzależniona od okresu zatrudnienia, jakości świadczonej pracy i wykonywania dodatkowych zadań lub zajęć, powierzonego stanowiska lub sprawowanej funkcji oraz trudnych lub uciążliwych warunków pracy. W jaki jeszcze sposób możemy uargumentować, że przeprowadzanie diagnoz nie było dodatkową pracą tylko pracą w ramach 40-godzinnego wymiaru czasu pracy? Proszę o wskazówki dotyczące odpowiedzi na pismo byłego pracownika.