PROWADZENIE AKT OSOBOWYCH PRACOWNIKA
Obowiązek założenia i prowadzenia dokumentacji pracowniczej dotyczy każdego pracodawcy, nawet zatrudniającego jednego pracownika. Obowiązkowe jest również jej przechowywanie przez 50 lat w odpowiednich warunkach.
Pracodawca ma obowiązek założenia i prowadzenia oddzielnie dla każdego pracownika akt osobowych. Poza aktami pracodawcy prowadzą odrębnie dla każdego zatrudnionego m.in. imienną listę wypłacanego wynagrodzenia.
ü Złożenie dokumentów we właściwej części akt
Część A akt osobowych zawiera dokumenty zgromadzone w związku z ubieganiem się o zatrudnienie. W części B należy przechowywać dokumenty dotyczące nawiązania stosunku pracy i przebiegu zatrudnienia.
W części C znajdują się dokumenty związane z ustaniem zatrudnienia. Wszystkie dokumenty powinny znajdować się w odpowiednich częściach akt. Należy je ułożyć chronologicznie oraz ponumerować. Części A, B, C powinny zawierać pełny wykaz znajdujących się w nich dokumentów.
Akta osobowe pracownika na poszczególnych etapach zatrudnienia
A - ubieganie się o zatrudnienie | B - nawiązanie stosunku pracy | C - ustanie zatrudnienia |
1 | 2 | 3 |
● kwestionariusz osobowy dla osoby ubiegającej się o zatrudnienie | ● umowa o pracę | ● oświadczenie o wypowiedzeniu lub rozwiązaniu umowy o pracę |
| ● dokumenty dotyczące wykonywania pracy w formie telepracy, np. umowa o telepracę |
|
● świadectwa pracy z poprzednich miejsc pracy lub inne dokumenty potwierdzające okresy zatrudnienia, obejmujące okresy pracy przypadające w roku kalendarzowym, w którym pracownik ubiega się o zatrudnienie, ● |