Artykuł
PROCEDURA WYDAWANIA ŚWIADECTWA PRACY
W związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy pracodawca musi niezwłocznie wydać pracownikowi świadectwo pracy. Jest to jeden z najważniejszych obowiązków pracodawcy.
Jakub Kaniewski
aplikant adwokacki
Świadectwo pracy jest dokumentem, który wydaje pracodawca pracownikowi w przypadku zakończenia stosunku pracy. Przekazanie świadectwa ma charakter bezwarunkowy, nie może być uzależnione od uprzedniego rozliczenia się pracownika z pracodawcą.
Wniosek pracownika nie stanowi warunku realizacji obowiązku wydania świadectwa pracy przez zakład pracy. Pracodawca powinien spełnić ten warunek bez względu na to, czy pracownik żądał wydania takiego dokumentu. Jedynie w przypadku rozwiązania lub wygaśnięcia umowy o pracę z pracownikiem, z którym dotychczasowy pracodawca nawiązuje kolejną umowę o pracę bezpośrednio po rozwiązaniu lub wygaśnięciu poprzedniej umowy o pracę, pracodawca jest zobowiązany wydać pracownikowi świadectwo pracy tylko na jego żądanie. W takim przypadku pracownik musi zgłosić pracodawcy wniosek o wydanie świadectwa pracy najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień, w którym następuje rozwiązanie lub wygaśnięcie stosunku pracy.
W świadectwie pracy zamieszcza się informacje niezbędne do ustalenia uprawnień ze stosunku pracy i uprawnień z ubezpieczenia społecznego, dotyczące:
w okresu i rodzaju wykonywanej pracy,
w zajmowanego stanowiska,
wymiaru czasu pracy pracownika w czasie trwania stosunku pracy,
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right