Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2010-06-05

NIEPRAWIDŁOWOŚCI NAJCZĘŚCIEJ KWESTIONOWANE PRZEZ INSPEKTORÓW PRACY

Katarzyna Piecyk

WSTĘP

Kontrola przeprowadzana przez inspektorów Państwowej Inspekcji Pracy ma na celu sprawdzenie, czy w danym zakładzie pracy przestrzegane są przepisy prawa pracy. W związku z tym pracodawca musi udostępnić inspektorom wszelkie informacje o sposobach zatrudnienia, dokumentację pracowniczą, a także obowiązujące zakładowe przepisy prawa pracy - regulaminy pracy, wynagradzania itp.

Wiele z tych dokumentów, unormowań i procedur obowiązujących w danym zakładzie pracy może być obarczone błędami wynikającymi z nieznajomości stale zmieniających się przepisów lub ich błędnej interpretacji. Aby ustrzec pracodawców przed skutkami takich nieprawidłowości, w niniejszej publikacji przedstawiono najczęściej kontrolowane przez PIP obszary oraz najpowszechniejsze błędy pracodawców.

ZAGADNIENIA KONTROLNE W ZAKRESIE CZASU PRACY

Do kontroli w zakresie czasu pracy inspektorowi pracy jest niezbędna dokumentacja związana ze stosunkiem pracy w celu ustalenia stanu faktycznego.

Pracodawca powinien zatem udostępnić takie dokumenty, jak:

● zbiory przepisów zakładowych:

- regulamin pracy lub układ zbiorowy (jeżeli obowiązuje danego pracodawcę),

- obwieszczenie - w przypadku pracodawcy, u którego nie obowiązuje układ zbiorowy pracy i nie ma też obowiązku tworzenia regulaminu pracy,

● listy obecności i inne dokumenty, które służą do rejestracji czasu pracy (np. wydruki wejść i wyjść pracowników rejestrowanych w czytnikach kart elektronicznych - jeśli ten sposób potwierdzania przybycia i obecności w pracy jest przyjęty u danego pracodawcy; powinno to wynikać z zapisów regulaminu pracy lub u pracodawców, którzy nie mają obowiązku tworzenia regulaminu - z informacji o warunkach zatrudnienia),

● ewidencja czasu pracy łącznie z wnioskami o udzielenie czasu wolnego w zamian za pracę w godzinach nadliczbowych,

● akta osobowe, w których przechowywane są oświadczenia o korzystaniu lub nieskorzystaniu przez pracownika będącego rodzicem lub opiekunem z uprawnień, np.:

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00