Data publikacji: 24.03.2007
Telepraca - obowiązki pracodawcy w zakresie bhp
Świadczenie przez pracownika pracy w domu nie zwalnia pracodawcy z obowiązku zapewnienia mu bezpiecznych i higienicznych warunków jej wykonywania.
Jakub Kaniewski
Postępujący rozwój nowych technologii, a także pojawienie się nowatorskich sposobów komunikacji powoduje, że do wykonywania pracy nie jest już konieczna codzienna obecność pracownika w siedzibie pracodawcy. Praca może być świadczona niemal w każdym miejscu poza zakładem pracy. Wystarczy posiadać komputer i być podpiętym do sieci www. Taki model, będący jedną z elastycznych form świadczenia pracy, w literaturze przedmiotu prawa pracy jest określany mianem telepracy.
Mimo intensywnie trwających prac nad projektem ustawy regulującej prawne aspekty telepracy, nie ma do tej pory w Polsce żadnej regulacji odnoszącej się wprost do tej postaci świadczenia pracy. Nie możemy zatem posiłkować się żadną legalną definicją pojęcia telepraca, które scharakteryzowałoby ten coraz powszechniejszy i popularniejszy sposób świadczenia pracy.
Również w przepisach unijnych na próżno szukać aktu prawnego odnoszącego się do tej kwestii. Jak dotąd, jedynym dokumentem dotyczącym telepracy jest przyjęte podczas konsultacji z partnerami społecznymi (organizacje reprezentujące przedsiębiorców i związki zawodowe na szczeblu unijnym) - Ramowe Porozumienie w sprawie Telepracy (z 16 lipca 2002 r.).