Data publikacji: 24.03.2007
KONTROLA W ZAKRESIE NAWIĄZANIA STOSUNKU PRACY
Inspektor pracy ustala podczas kontroli, czy pracodawca prawidłowo zatrudnia pracowników (w tym, czy realizuje obowiązki formalne, takie jak ustalanie prawidłowej treści umowy o pracę), jak również, czy nie zawiera umów cywilnoprawnych w miejsce umów o pracę.
Kontrola przestrzegania przepisów dotyczących stosunku pracy stanowi jeden z priorytetów działania Państwowej Inspekcji Pracy.
Kontrola prawidłowości zatrudniania pracowników polega przede wszystkim na sprawdzeniu, czy wszyscy zatrudnieni posiadają umowy (przede wszystkim o pracę, ale kontroli podlegają też umowy cywilnoprawne).
Co bada inspektor
Częściowemu sprawdzeniu podlega przede wszystkim proces rekrutacji pracowników - czyli czy od osób ubiegających się o zatrudnienie pracodawca żądał wyłącznie danych określonych w art. 221 § 1 i 4. Następnie kontroluje się dane osobowe wymagane w zakładzie od pracownika (art. 221 § 2 i 4 k.p.).
W przypadku gdy osoba wykonuje pracę bez żadnej umowy, inspektor pracy musi zbadać, jaki był zamiar stron w zakresie podstawy świadczenia pracy - czy miała to być praca „na czarno” - bez żadnej umowy, w celu ukrycia faktu zatrudnienia, czy została zawarta ustna umowa cywilnoprawna lub ustna umowa o pracę. W tym ostatnim przypadku konieczne jest również sprawdzenie, kiedy pracownik rozpoczął wykonywanie pracy, bowiem istnieje obowiązek potwierdzenia na piśmie ustaleń co do rodzaju umowy oraz jej warunków, najpóźniej w dniu rozpoczęcia pracy.