comment
Artykuł
Data publikacji: 2006-04-01
Zmiana regulaminu wynagradzania
Regulamin wynagradzania jest podstawowym dokumentem, z którego wynikają prawa i obowiązki pracodawcy w zakresie szeroko pojętego wynagradzania pracowników. Wprowadzenie regulaminu, jak również jego zmiana wymaga spełnienia przez pracodawcę określonej w Kodeksie pracy procedury.
Robert Maliszewski
dyrektor Działu Prawnego SEKA S.A.
Regulamin wynagradzania ustala pracodawca zatrudniający co najmniej 20 pracowników samodzielnie (art. 772 § 4 k.p.).
W sytuacji kiedy u pracodawcy działa związek zawodowy, regulamin wynagradzania przed jego wejściem w życie musi być uzgodniony z tym związkiem. Wymóg uzgodnienia powoduje konieczność prowadzenia negocjacji, a ich wynik najczęściej oznacza kompromis między możliwościami finansowymi pracodawcy a zabezpieczeniem interesów pracowniczych. Nie należy jednak wykluczać sytuacji, kiedy rozbieżność stanowisk będzie tak duża, że negocjacje będą trwały dłuższy czas. Nie ma przepisów regulujących przypadki, kiedy do uzgodnienia regulaminu nie dochodzi. Nie ma zatem możliwości wprowadzenia regulaminu w innym trybie niż po uzgodnieniu ze związkiem zawodowym. Za nieuzasadniony trzeba uznać pogląd, że w sytuacji zerwania negocjacji należy przez analogię stosować przepis art. 104 § 2 Kodeksu pracy - dotyczący wprowadzania w życie regulaminu pracy. Z przepisu tego wynika, że jeśli pracodawca i związek zawodowy nie dojdą do porozumienia w określonym przez siebie terminie, wówczas regulamin pracy wprowadza sam pracodawca.
Pozostało 72% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu
Zobacz także
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
Szkolenie
Książka