Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2006-03-25

Podstawowe obowiązki pracowników w zakresie bhp

Za stan bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładzie pracy odpowiada pracodawca. Nie oznacza to jednak, że ta ogólna zasada automatycznie zwalnia pracowników z obowiązku przestrzegania przepisów oraz reguł bezpieczeństwa i higieny pracy.

Jakub Kaniewski
Obowiązek przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy (a także przepisów przeciwpożarowych) jest jednym z podstawowych obowiązków pracownika, wymienionych w art. 100 Kodeksu pracy.
Rozwinięciem kodeksowej regulacji wspomnianego obowiązku (art. 100 § 2 pkt 3 k.p.) jest art. 211 k.p. Przepis ten zawiera jedynie przykładowy katalog obowiązków pracowniczych odnoszących się do przedstawionej problematyki.
Zakres podmiotowy
Przestrzeganie obowiązków z dziedziny bezpieczeństwa i higieny pracy dotyczy nie tylko samych pracowników w rozumieniu Kodeksu pracy, ale również w świetle przepisu art. 304 k.p. w zakresie określonym przez pracodawcę - osób fizycznych wykonujących pracę na innej podstawie niż stosunek pracy w zakładzie pracy lub w miejscu wyznaczonym przez pracodawcę (wyrok Sądu Najwyższego z 7 maja 1970 r., I PR 109/70 niepubl., - obowiązek wykonywania pracy w sposób zgodny z zasadami i przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy dotyczyć powinien nie tylko pracowników, o których mowa w przepisach prawa pracy - lecz każdej osoby wykonującej zleconą pracę).
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00