Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2005-04-16

Mobbing i dyskryminacja coraz powszechniejsze

Niedawno na stronach internetowych Państwowej Inspekcji Pracy ukazał się specjalny raport dotyczący przestrzegania przez pracodawców przepisów o równym traktowaniu, dyskryminacji i mobbingu. O tym, jakie uprawnienia ma Inspekcja Pracy, rozmawiamy ze specjalistą z Głównego Inspektoratu Pracy, Panią Anną Bydłoń.

- Czy Inspektor, stwierdzając w czasie kontroli występowanie mobbingu (lub łamanie zakazu dyskryminacji), może skierować sprawę do sądu?
- Zgodnie z obowiązującymi przepisami właściwy do dokonania oceny, czy w danym wypadku wystąpiła dyskryminacja bądź mobbing pracownika, jest sąd pracy. W sprawach dotyczących mobbingu oraz naruszenia przez pracodawcę zasady równego traktowania pracowników nie jest możliwe stosowanie przez inspektorów pracy sankcji przewidzianych w przepisach o wykroczeniach przeciwko prawom pracowników, nie przewidziano także możliwości wydawania decyzji administracyjnych. Wyłącznie w gestii pracownika, który uważa się za ofiarę mobbingu bądź dyskryminacyjnych praktyk ze strony pracodawcy, pozostaje wystąpienie na drogę sądową w celu dochodzenia odszkodowania z tego tytułu. Do zakresu działania Państwowej Inspekcji Pracy należy wnoszenie powództw, a za zgodą zainteresowanej osoby - uczestniczenie w postępowaniu przed sądem pracy, wyłącznie o ustalenie istnienia stosunku pracy, jeżeli łączący strony stosunek prawny, wbrew zawartej między nimi umowie, ma cechy stosunku pracy.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00