Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2005-04-09

Zmiany organizacyjne pracodawcy. Przekształcenie stosunku pracy niepowodujące zmiany pracodawcy

Iwona Jaroszewska-Ignatowska
Nie zawsze zmianę sytuacji zatrudnionych powoduje zmiana podmiotowa po stronie pracodawcy. Również zmiany wewnątrz firmy powodują konieczność zmian w wynagradzaniu, przeszeregowanie pracowników, a w ostateczności - nawet do zwolnień grupowych lub zwolnień indywidualnych (związanych zwłaszcza z likwidacją stanowisk pracy).
Powierzenie innego rodzaju pracy niż określona w umowie o pracę
Niekiedy w wyniku zmian organizacyjnych zachodzących u pracodawcy, np. utworzenia nowego działu, pojawia się konieczność powierzenia pracownikowi innego rodzaju pracy niż określony w umowie o pracę. Można tego dokonać w trybie art. 42 § 4 k.p., tj. bez konieczności zmiany treści umowy o pracę w drodze porozumienia (aneksu) czy wypowiedzenia zmieniającego.
Muszą być jednak spełnione jednocześnie cztery warunki:
• istnieją uzasadnione potrzeby pracodawcy, aby zmienić warunki pracy pracownika,
• inny rodzaj pracy niż określona w umowie zostaje powierzony pracownikowi na okres nieprzekraczający 3 miesięcy w roku kalendarzowym,
• nie powoduje to obniżenia wynagrodzenia pracownika,
• odpowiada jego kwalifikacjom.
Przepisy prawa nie przewidują żadnej szczególnej formy powierzenia innego rodzaju obowiązków w trybie art. 42 § 4 k.p. Oznacza to, że powierzenie takie może być dokonane także w formie ustnej. Dla celów dowodowych warto jednak zachować formę pisemną.
PYTANIE
Pracodawca utworzył nowy dział - dział reklamy. Obecnie trwa rekrutacja pracowników do tego działu.
Ze względu na to, że proces rekrutacyjny potrwa jakiś czas, pracodawca powierzył na okres od 3 stycznia 2005 r. do 31 marca 2005 r. pracownicy, która dotychczas wykonywała obowiązki asystentki dyrektora, stanowisko sprzedawcy w nowo utworzonym dziale. Pracownica ukończyła studia na kierunku marketingu i zarządzania oraz pracowała na stanowisku sprzedawcy w dziale reklamy u poprzedniego pracodawcy. Pracownica twierdzi, że powinna otrzymać wypowiedzenie zmieniające. Wówczas nie przyjęłaby nowych warunków pracy. Czy pracodawca postąpił prawidłowo?
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00