Artykuł
Rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia przez pracodawcę
WYKŁAD XV
Rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia przez pracodawcę
Pracodawca może rozwiązać z każdym pracownikiem umowę o pracę bez zachowania okresów wypowiedzenia, gdy zostaną spełnione wszystkie przesłanki określone w przepisach prawa.
Rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia jest jednostronną czynnością prawną, w której strona stosunku pracy składając oświadczenie woli powoduje ustanie stosunku pracy w trybie natychmiastowym (z dnia na dzień). Rozwiązaniu umowy bez wypowiedzenia podlegają wszystkie rodzaje umów o pracę. Ten sposób rozwiązania umowy o pracę może być wykorzystywany zarówno przez pracodawcę, jak i przez pracownika tylko w wyjątkowych, przewidzianych w Kodeksie pracy przypadkach.
Kodeks pracy, wymieniając przyczyny powodujące rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia, dzieli je na 2 grupy, tj.:
ä
przyczyny zawinione przez pracownika (art. 52 § 1 k.p.),ä
przyczyny nie zawinione przez pracownika (art. 53 § 1 i 2 k.p.).Rozwiązanie umowy o pracę z winy pracownika
Zgodnie z art. 52 § 1 k.p. pracodawca może rozwiązać umowę o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika tylko w przypadku:
ä
ciężkiego naruszenia podstawowych obowiązków pracowniczych,ä
popełnienia w czasie trwania umowy o pracę przestępstwa oczywistego lub stwierdzonego prawomocnym wyrokiem, które uniemożliwia dalsze zatrudnianie pracownika na zajmowanym stanowisku,ä
zawinionej utraty uprawnień koniecznych do wykonywania pracy na zajmowanym stanowisku.W nawiązaniu do pierwszej przyczyny powodującej rozwiązanie umowy bez wypowiedzenia należy wskazać dwie konieczne przesłanki, które muszą być spełnione łącznie, tj.: naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych oraz ciężki stopień tego naruszenia. Aby pracodawca mógł postawić pracownikowi zarzut ciężkiego naruszenia podstawowych obowiązków pracowniczych, powinien uwzględnić i ocenić całokształt sytuacji i stopień zawinienia pracownika, ale przede wszystkim skutki naruszenia i rozmiar powstałej szkody. Zgodnie z art. 100 k.p. pracownik zobowiązany jest przede wszystkim wykonywać sumiennie pracę, stosować się do poleceń przełożonych dotyczących pracy, dbać o dobro zakładu pracy i jego mienie, zachowywać tajemnicę przedsiębiorstwa, przestrzegać ustalonego czasu pracy oraz zarządzeń dotyczących porządku pracy, przestrzegać zasad współżycia społecznego, przestrzegać bezpieczeństwa i higieny pracy. Pracodawcy powinni w układach zbiorowych pracy lub w regulaminach pracy określić obowiązki, których nieprzestrzeganie stanowi ciężkie naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right