Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2001-06-21

Badania lekarskie w pytaniach i odpowiedziach - cz. 1

Krystyna Zakrzewska-Szczepańska

Badania lekarskie w pytaniach i odpowiedziach (cz. I)

Zgodnie z przepisami bhp pracownik powinien być poddany wstępnym i okresowym badaniom lekarskim, a w niektórych przypadkach również badaniom kontrolnym. Wszystkie te badania są przeprowadzane na koszt pracodawcy.

Kto podlega wstępnym badaniom lekarskim?

Wstępnym badaniom lekarskim podlegają osoby przyjmowane do pracy, a także pracownicy młodociani przenoszeni na inne stanowiska pracy i inni pracownicy przenoszeni na stanowiska pracy, na których występują czynniki szkodliwe dla zdrowia lub warunki uciążliwe.

Jeżeli pracownik zmienia pracę i zatrudnia się u innego lub u tego samego pracodawcy po pewnym okresie na takim samym stanowisku pracy, czy może nie wykonywać ponownie wstępnych badań lekarskich?

Wszyscy nowo przyjmowani pracownicy powinni być poddawani wstępnym badaniom lekarskim. Zgodnie z art. 229 § 4 k.p. dopuszczenie do pracy jest możliwe wyłącznie po uzyskaniu aktualnego orzeczenia lekarskiego stwierdzającego brak przeciwwskazań do pracy i dotyczy ściśle określonego stanowiska i warunków, w jakich odbywa się na nim praca.

Brak przeprowadzania wstępnych badań lekarskich, gdy osoba przyjmowana do pracy była zatrudniona na tym samym stanowisku pracy lub w podobnych warunkach, nie znajduje uzasadnienia w prawie. Nie zawsze jest także jasne i jednoznaczne, czy kolejne zatrudnienie następuje jedno po drugim, czy po dłuższej przerwie między tymi zatrudnieniami. Podczas np. dłuższej przerwy między kolejnymi zatrudnieniami nawet u tego samego pracodawcy pracownik może zatrudnić się u innego pracodawcy i ponieść uszczerbek na zdrowiu, który może spowodować chorobę zawodową, a skutki narażenia mogą ujawnić się podczas ponownego zatrudnienia u poprzedniego pracodawcy. Sytuacja taka w konsekwencji będzie niekorzystna dla tego pracodawcy. Znane są np. przypadki zatruć substancjami chemicznymi nawet przy wykonywaniu prac administracyjno-biurowych przez okres miesiąca w warunkach, gdy pomieszczenia produkcyjne nie były oddzielone od pomieszczeń biurowych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00