Artykuł
Świadectwo pracy i jego znaczenie
Świadectwo pracy i jego znaczenie
Witold Bugajny
Świadectwo pracy należy do podstawowych dokumentów związanych z zatrudnieniem. Nie ma ono charakteru dokumentu urzędowego w rozumieniu art. 244 k.p.c. i nie zawiera elementów ocennych, a tylko fakty wskazane w przepisach prawa pracy.
Obowiązek wydania pracownikowi świadectwa pracy spoczywa na pracodawcy w związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy. Następuje to z urzędu. Pracownik nie musi składać wniosku, a pracodawca nie może uzależniać wydania tego dokumentu od poprzedniego rozliczenia się pracownika. Świadectwo wydaje się z przeznaczeniem dla następnego pracodawcy. Jak wynika z § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 28 maja 1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika (Dz.U. Nr 62, poz. 286), nowy pracodawca może żądać (w praktyce żąda z reguły) od osoby ubiegającej się o zatrudnienie złożenia niezbędnych dokumentów, w tym świadectwa pracy z poprzedniego miejsca zatrudnienia. Sprawy związane z wystawieniem i prostowaniem świadectwa pracy regulują szczegółowo art. 9799 k.p. oraz przepisy wydanego na podstawie art. 97 § 4 k.p. rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 15 maja 1996 r. w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu i trybu jego wydawania i prostowania (Dz.U. Nr 60, poz. 282).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right