Data publikacji: 29.03.2003
Przejęcie lub zakup przedsiębiorstwa - skutki prawne, podatkowe i rachunkowe
Przejęcie przez nowego pracodawcę zakładu pracy lub jego określonej części powoduje istotne skutki prawne dla pracowników przejmowanego zakładu. Są one uregulowane przede wszystkim w art. 231 Kodeksu pracy. W razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę staje się on z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy. Nie dotyczy to tylko tych pracowników, którzy świadczą pracę na innej podstawie niż umowa o pracę (np. na podstawie powołania lub mianowania). Wówczas bowiem osoba przejmująca zakład nie wchodzi z mocy prawa w dotychczasowe stosunki pracy. Jest ona zobowiązana zaproponować tym pracownikom nowe warunki pracy i płacy.
Przejęcie lub zakup przedsiębiorstwa: Zdarzenie gospodarcze, jakim jest przejęcie lub zakup przedsiębiorstwa, ma konsekwencje prawne, podatkowe i rachunkowe. Przedsiębiorcy, zanim przystąpią do takiej operacji, powinni ją dokładnie zaplanować, by zoptymalizować jej efekt podatkowy.
KONSEKWENCJE PRAWNE DLA PRACOWNIKA I PRACODAWCY
Natomiast w stosunku do pozostałych pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę pracodawca, który przejmuje zakład pracy lub jego część, staje się stroną dotąd istniejących umów, niejako automatycznie, z mocy samego prawa, bez potrzeby składania jakichkolwiek oświadczeń. Zmiana pracodawcy oznacza przejęcie przez nabywcę wszystkich zarówno majątkowych, jak i niemajątkowych praw i obowiązków wynikających ze stosunku pracy. Ponadto w razie przejęcia zakładu nowy pracodawca ponosi odpowiedzialność za zobowiązania wynikające ze stosunków pracy powstałych przed przejściem na niego zakładu pracy. Wskazuje na to także uchwała Sądu Najwyższego z 7 lipca 2000 r. (sygn. akt III ZP 16/2000).