comment
Artykuł
Data publikacji: 2003-03-22
Podróże w kosztach firmy
Podróże służbowe: Pracodawcy prowadzący działalność poza sferą budżetową mają od 1 stycznia 2003 r. prawo do ustalania we własnym zakresie dla zatrudnionych pracowników zasad wypłaty należności z tytułu podróży służbowych. Warunki wypłacania należności z tytułu podróży służbowych pracownikom zatrudnionym u innych pracodawców niż w sferze budżetowej będą określać układy zbiorowe pracy, regulaminy wynagradzania lub umowy o pracę. Jeżeli w dokumentach tych nie znajdą się odpowiednie uregulowania, pracownikom u danego pracodawcy będą przysługiwać świadczenia według zasad przewidzianych dla jednostek sfery budżetowej.
Podstawy wypłat dla pracowników sfery budżetowej
Zasady ustalania oraz wysokość należności, przysługujących pracownikom zatrudnionym w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej określa Minister Pracy i Polityki Społecznej (art. 775 Kodeksu pracy). Wydał on dwa rozporządzenia określające zasady przyznawania świadczeń dla tych pracowników z tytułu podróży służbowych:
• rozporządzenie z 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju,
• rozporządzenie z 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju.
Rozporządzenia te:
1) obowiązują od 1 stycznia 2003 r.,
2) wymieniają katalog świadczeń przysługujących pracownikom sfery budżetowej w trakcie odbywania podróży służbowych,
3) określają tryb ustalania wysokości świadczeń dla pracowników sfery budżetowej,
4) ustalają odpłatność ze strony pracodawcy za przejazdy w podróżach służbowych samochodami pracowników zatrudnionych w sferze budżetowej,
5) wyznaczają limity świadczeń pracowniczych, które mogą korzystać ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób fizycznych oraz przy ustalaniu podstawy naliczenia składek na ZUS, bez względu na miejsce zatrudnienia pracownika i status pracodawcy.
Pozostało 95% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu
Zobacz także
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
Książka