Artykuł
Jak przetrwać kryzys
Kryzys gospodarczy, który dotknął kraje wysoko rozwinięte, jest też odczuwalny w Polsce. Pracodawcy zostali zmuszeni do ograniczania lub obniżania kosztów swojej działalności. Niestety, najprostszą i najczęściej stosowaną metodą jest zwolnienie określonej grupy pracowników, a pozostałym obniżenie wynagrodzenia.
Aby ograniczyć rozmiar zwolnień oraz zabezpieczyć interesy zwalnianych pracowników, ustawodawca nałożył na pracodawcę wiele obowiązków zarówno organizacyjnych, jak i finansowych, które zostały uregulowane przepisami ustawy z 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (Dz.U. nr 90, poz. 844 z późn. zm.).
Pracodawca mający problemy finansowe może także skorzystać z kilku możliwości ograniczenia "podstawowych" kosztów zatrudnienia pracowników, jakimi są płace oraz różnego typu świadczenia pozapłacowe. Zmiany te mogą mieć charakter czasowy lub stały, przy czym te ostatnie mogą wiązać się z koniecznością dokonywania wypowiedzeń zmieniających. Zmiany czasowe wymagają zazwyczaj tylko zawarcia stosownego porozumienia z pracownikami.
Pogorszenie się warunków rynkowych i wyników finansowych przedsiębiorcy jest również częstym bodźcem do przeprowadzenia - niekiedy już wcześniej przewidywanych - zmian w sposobie funkcjonowania firmy czy jednostki.
Ograniczenie kosztów zatrudnienia
Decyzja o zwolnieniu wszystkich pracowników jest bezwzględnie konieczna, gdy pracodawca wyrokiem sądu kończy swoją działalność bądź sam zadecyduje o jej zakończeniu. Natomiast gdy pracodawca znajdzie się w trudnej sytuacji gospodarczej, która nie powoduje jednak konieczności zakończenia jego działalności, powinien rozważyć możliwość podjęcia innych działań pozwalających na przetrwanie kryzysu niż zwalnianie pracowników.
Pracodawca mający problemy finansowe może obecnie skorzystać z kilku możliwości ograniczenia "podstawowych" kosztów zatrudnienia pracowników, jakimi są płace oraz różnego typu świadczenia pozapłacowe. Zmiany te mogą mieć charakter czasowy lub stały, przy czym te ostatnie mogą wiązać się z koniecznością dokonywania wypowiedzeń zmieniających. Zmiany czasowe wymagają zazwyczaj tylko zawarcia stosownego porozumienia z pracownikami.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right